preloader

مراحل امکان سنجی چیست؟ توضیح کامل 7 مرحله حیاتی

مراحل امکان سنجی

7 مرحله ضروری امکان سنجی

هنگامی که می‌خواهید ارزشمندی ایده خود را به کارفرما اثبات کنید یا می‌خواهید متوجه شوید ایده شما قابلیت سرمایه گذاری دارد یا نه، کارفرما یا سرمایه گذار از شما طلب امکان سنجی پروژه می‌کند، این طرح امکان وقوع یک ایده را با کمک رویکردهای مختلفی نظیر فنی، اقتصادی و … ارزیابی کرده و در نهایت به شما کمک خواهد کرد تا منطقی تر درمورد ادامه ایده خود تصمیم گیری کنید، به منظور آشنایی بیشتر شما مخاطبین عزیز تدبیر سینا در این مقاله قصد داریم درمورد مراحل امکان سنجی پروژه صحبت کنیم، با ما همراه باشید.

مراحل امکان سنجی پروژه چیست؟

مرحله اول: یک تجزیه و تحلیل اولیه انجام دهید.

برای شروع این مرحله ازمراحل امکان سنجی پروژه کافیست طرح پروژه خود را ترسیم کنید، تمرکز شما باید برروی نیاز های برآورده نشده باشد، تحقیق کنید که کدام بازار مربوط به ایده شما، تقاضا بیش از عرضه است و آیا محصول یا خدمات ارائه شده مزیت خاصی دارند یا نه؟ سپس بررسی کنید که آیا فاکتور های امکان سنجی با تحقیقات بازار منطبق اند یا نه؟

مرحله دوم: درآمد پیش بینی شده را مشخص کنید!

در این مرحله مشخص کنید که درآمد پروژه شما باید چقدر باشد تا ارزش شروع کرده پروژه وجود داشته باشد! سپس باید میزان هزینه لازم برای رسیدن به این هدف را درنظر بگیرید.

سود و زیان خود را در طی انجام پروژه تخمین بزنید و با توجه به آن مشخص کنید که پروژه قابلیت اجرا دارد یا نه؟

مرحله سوم: تحقیات بازار و گرفتن بازخورد را شروع کنید!

یکی از مهم ترین مراحل امکان سنجی پروژه تحقیقات بازار آن می‌باشد که نقش زیادی در موفقیت شما در پروژه دارد، به همین دلیل تحقیقات بازار خود را به صورت کامل انجام دهید و اگر امکانات لازم برای انجام آن را ندارید می‌توانید از شرکت‌های مذکور استفاده کنید.

تحقیقات بازار واضح ترین تصویری را از درآمد و بازگشت سرمایه ای که می‌توانید از پروژه انتظار داشته باشید به شما ارائه می‌دهد. برای مثال برخی از مواردی که باید در نظر بگیرید عبارتند از تأثیر جغرافیایی بر بازار، جمعیت شناسی، تجزیه و تحلیل رقبا، ارزش بازار و میزان سهم شما و اینکه آیا بازار قابلیت گسترش دارد؟

مراحل امکان سنجی چیست؟

مرحله چهارم: عملیات تجاری خود را برنامه ریزی کنید!

هنگامی که زمینه مراحل قبلی امکان سنجی پروژه فراهم شد، نوبت به راه اندازی سازمان و انجام عملیات پروژه برنامه ریزی شده می‌رسد. تا عوامل امکان سنجی فنی، عملیاتی، اقتصادی و قانونی آن برآورده شود، که یک تلاش همه جانبه را می‌طلبد. برای مثال این بخش شامل هزینه های راه اندازی، سرمایه گذاری های ثابت و هزینه های عملیاتی باشد.

مرحله پنجم: ترازنامه روز افتتاحیه را تعیین کنید.

این شامل برآوردی از دارایی ها و بدهی ها است که باید تا حد امکان دقیق باشند. برای انجام این کار، فهرستی ایجاد کنید که شامل موارد، منابع، هزینه ها و تامین مالی موجود است.

بدهی هایی که باید در نظر گرفته شوند مواردی مانند اجاره یا خرید زمین، ساختمان ها و تجهیزات، تامین مالی دارایی ها و حساب های دریافتنی هستند.

مرحله ششم: داده ها را تجزیه و تحلیل کنید!

در این مرحله از مراحل امکان سنجی پروژه تمامی داده های مراحل قبل را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید و ببینید که داده های حاصل با میزان بدهی ایجاد شده و درآمد تخمینی منطقی ست؟ آیا ارزش وقت گذاشتن دارد؟ بدهی هایتان بیش از درآمد آینده تان نخواهد شد؟

مرحله هفتم: ادامه بدهم یا نه؟

شما اکنون در مرحله تصمیم گیری در مورد امکان پذیر بودن یا نبودن پروژه هستید. شاید ساده به نظر برسد، اما تمام مراحل قبلی به این لحظه تصمیم گیری منجر می شود.

چند مورد دیگر که باید قبل از انتخاب در نظر بگیرید این است که آیا ادامه پروژه ارزش وقت، تلاش و پول را دارد و آیا با اهداف استراتژیک و آرزوهای بلندمدت سازمان همخوانی دارد یا خیر؟

مثال مراحل امکان سنجی پروژه

صنعت دیگری که از مطالعات امکان سنجی استفاده می‌کند، تولید است. این یک طرح آزمایشی از مراحل چرخه تولید است تا اطمینان حاصل شود که فرآیند به درستی طراحی شده است. بیایید نگاهی بیندازیم که یک نمونه مطالعات امکان سنجی تولید، چگونه خواهد بود؟

مطالعه امکان سنجی: اولین گام این است که به ایده های مختلف نگاه کنید و تصمیم بگیرید که کدام یک برای دنبال کردن بهترین است. به آنچه که قصد تولید آن را دارید نگاه کنید، آیا نیازی که برآورده نشده است را برطرف می کند، آیا قابلیت رقابت در بازار را دارد؟ و آیا می توانید محصولی با کیفیت را به موقع و در حد بودجه خود تولید کنید؟

مطالعه امکان سنجی اقتصادی: بررسی کنید که درآمد تخمینی شما قادر است هزینه های مستقیم و غیرمستقیم را پوشش دهد یا خیر؟! درآمد تخمینی شما می تواند هزینه هایی که برای نیروی کار، مواد و تولید خرج می‌کنید را تامین کرده و حتی برای شما سود بالا ایجاد کند؟ آیا ساخت این محصول از نظر مالی امکان پذیر است یا خیر؟

مطالعه امکان سنجی بازار: شما قبلاً تشخیص داده اید که نیازی وجود دارد که برآورده نمی‌شود، اما اکنون زمان آن رسیده است که برای به دست آوردن پیش بینی های واقع بینانه از درآمد عمیق تر کاوش کنید.

شما می‌خواهید مشتریان هدف خود را تعریف کنید، چشم انداز رقابتی را تجزیه و تحلیل کنید، حجم کل بازار و سهم بازار خود را تعیین کنید و تخمین بزنید که چه فرصت هایی برای گسترش بازار وجود دارد.

مطالعه امکان سنجی فنی: اینجا جایی است که شما روند تولید را بررسی می‌کنید، مانند منابع و تجهیزاتی که برای تولید محصول خود نیاز دارید. این یافته‌ها در مطالعه امکان‌سنجی مالی شما نظیر هزینه‌های نیروی کار، مواد، تجهیزات و … نشان می‌دهند که باید در حد بودجه شما باشند.

مثال امکان سنجی

مشاوره مراحل امکان سنجی پروژه

شرکت دانش بنیان نوآوری و فناوری تدبیر سینا با بهره گیری از متخصصین کسب و کار باتجربه آماده خدمت رسانی در حوزه مشاوره امکان سنجی پروژه، نوشتن بیزنس پلن و فایل پیش بینی مالی می باشد درصورت نیاز به مشاوره با ما تماس حاصل فرمایید.