preloader

تامین مالی جمعی چیست؟ کراد فاندینگ چه مزایایی دارد؟

تامین مالی جمعی

تامین مالی جمعی چیست؟ همه ما شاید اندک سرمایه ای داشته باشیم و به دنبال چند برابر شدن آن باشیم، گاهی در بانک ها پس انداز کرده و گاهی نیز به سرمایه گذاری در ساختمان سازی و… می پردازیم، اما شاید سرمایه ما به قدری نباشد که بتوان در پروژه های بزرگ سرمایه گذاری کرده و بتوان سود بیشتری به دست آورد.

امروزه مفهوم جدیدی در سرتاسر جهان در حال پیاده سازیست که این فرصت را برای شما فراهم میکند که حتی با سرمایه اندک بتوانید در پروژه های بزرگ سرمایه گذاری کنید و از مزایای آن بهره ببرید، این مفهوم که با تامین مالی جمعی و یا کراد فاندینگ شناخته می شود یه ابزار کارآمد جهت مشارکت همه مردم و نه فقط قشر سطح بالا، در پروژه های بزرگ می باشد، در صورت علاقه به آشنایی بیشتر با تامین مالی جمعی مقاله امروز را دنبال کنید.

تامین مالی جمعی چیست؟

تامین مالی جمعی (crowdfunding) نوعی از تامین مالی غیر بانکی ست که معمولا استارتاپ ها و صاحبین پروژه های بزرگ در جهت دستیابی به سرمایه شروع فعالیت خود، با کمک پلتفرم های تامین مالی جمعی، سرمایه مورد نیاز خود را در ازای پرداخت سود از افراد زیادی جمع آوری می کنند.

معمولا شرایط خاصی برای شرکت کنندگان در سرمایه گذاری و حداقل و حداکثر مبلغ سرمایه گذاری وجود داشته و مبلغ مورد نیاز باید طی بازه زمانی خاصی تامین شود وگرنه پروژه تامین مالی جمعی با شکست روبه رو شده است.

انواع تامین مالی جمعی چیست؟

تامین مالی جمعی در انواع مختلفی قابل انجام است که در ادامه به بررسی هر یک میپردازیم، با ما همراه باشید.

1. تامین مالی مبتنی بر کمک مالی

در این نوع از تامین مالی جمعی، افراد ارائه کننده سرمایه در ازای پرداخت آن هیچ انتظاری نداشته و به نوعی کمک مالی بلاعوض می باشد.

2. تامین مالی جمعی مبتنی بر بدهی

در این نوع از تامین مالی جمعی، سرمایه گذاران در ازای تزریق سرمایه، خواهان بازپرداخت پول خود همراه با سود در یک بازه زمانی مشخص می باشند. در حقیقت این نوع از تامین مالی همانند وام دادن یک شخص به شخص (p&p)دیگر می باشد و برگشت پول همراه با سود آن حائز اهمیت است.

3.تامین مالی جمعی مبتنی برپاداش

در این نوع از تامین مالی جمعی، سرمایه گذاران در ازای ارائه سرمایه خود هدیه و پاداشی دریافت میکنند که این پاداش مطابق با میزان سرمایه تزریق شده است، به این معنا که هرچه سرمایه ارائه شده بیشتر باشد، پاداش متناظر نیز بیشتر خواهد بود.

4. تامین مالی جمعی مبتنی بر سهام

در تامین مالی جمعی مبتنی بر سهام به کسب وکار های تازه کار و استارتاپ ها این فرصت داده می شود که در ازای دریافت سرمایه مورد نیاز خود بخشی از سهام شرکت را واگذار کنند، در حقیقت هرچه میزان سرمایه ارائه شده بیشتر باشد فرد سرمایه گذار میزان سهام بیشتری دریافت میکند.

در این نوع از تامین مالی جمعی درصورتی که میزان سرمایه مورد نیاز خود را بدست آورید و به زبان دیگر پروژه تامین مالی جمعی شما با موفقیت روبه رو شود، شما ملزم به انجام تعهدات خود در قبال سهامداران می باشید.

معمولا همه پلتفرم های تامین مالی جمعی قوانین خاصی داشته که حتما قبل از اقدام به ایجاد پروژه تامین مالی جمعی برای کسب وکار خود و یا سرمایه گذاری در پروژه ها به دقت آن را مطالعه کنید، چراکه عدم رعایت قوانین منجر به از دست دادن سرمایه و یا پرداخت هزینه های مضاعف خواهد شد.

درصورتی که پروژه تامین مالی جمعی شما با موفقیت رو به رو شود، شرکت شما سرمایه مورد نظر را منهای هزینه های پلتفرم که معمولا درصدی از مبلغ سرمایه می باشد و در قوانین نیز ذکر می شود را در یافت میکند، اما درصورتیکه پروژه شما با شکست رو به رو شود بسته به قوانین پلتفرم اتفاقات مختلفی می تواند ایجاد گردد.

تامین مالی جمعی چیست

مزایای تامین مالی جمعی چیست؟

1. تامین مالی جمعی همانند یک بازاریاب برای شما فعالیت میکند، به طوریکه با داشتن یک ایده خوب می توانید حامیان خود را جذب کرده و حتی با تبلیغ برند تجاری خود نه تنها موجب تبلیغ دهان به دهان می شوید بلکه می توانید اشخاص را به مشتریان وفادار خود نیز تبدیل کنید.

2. تامین مالی جمعی فرآِیندی آسان است که با اتصال به پلتفرم تامین مالی جمعی می توانید آنلاین سرمایه گذاری کرده و نتایج آن را مشاهده کنید.

3. تامین مالی جمعی به دلیل قوانین موجود در آن یک فرآِیند کم ریسک است که دیگر لازم نیست نگران شرایط بازار و اقتصاد باشید.

اما باید توجه داشته باشید که تامین مالی جمعی شاید برای همه کسب وکار ها مناسب نباشد با اینکه این نوع از تامین مالی برای استارتاپ ها در هر مرحله ای قابل انجام است اما نیاز به مشورت با متخصصان این حوزه دارد، در صورت تمایل می توانید از مشاوران شرکت تدبیر سینا استفاده نمایید.

فرآیند ایجاد پلتفرم تامین مالی جمعی چیست؟

افراد متقاضی ایجاد پلتفرم تامین مالی جمعی می بایست مجوز ایجاد سکوی لازم را از سازمان فرابورس دریافت کنند، که دریافت این مجوز دارای مراحلی از جمله ارائه بیزنس پلن و تایید آن می باشد، یکی از خدمات شرکت دانش بنیان نوآوری و فناوری تدبیر سینا کمک به متقاضیان جهت پیمودن مراحل دریافت مجوز ها و تهیه بیزنس پلن و طرح توجیهی مربوطه به سازمان فرابورس می باشد، در صورت تمایل به ایجاد پلتفرم تامین مالی جمعی با ما تماس حاصل فرمایید.

جمع بندی:

تامین مالی جمعی یا کراد فاندینگ یکی از روش های تامین مالی غیر بانکی خصوصی بوده که در بستر یک پلتفرم تامین مالی جمعی انجام می گردد، متقاضیان این نوع از تامین مالی معمولا استارتاپ ها بوده که در جهت دستیابی به سرمایه مورد نیاز خود در این پلتفرم ها ایده خود را توضیح داده و سرمایه گذاران را جهت سرمایه گذاری جذب میکنند، در نهایت در صورت موفقیت پروژه تامین مالی جمعی، با جمع آوری سرمایه های اندک تعداد زیادی از سرمایه گذاران، سرمایه مورد نظر جمع آوری شده و بسته به نوع تامین مالی جمعی استفاده شده، تعهدات متناظر انجام می گردد، سپاس از همراهی تان، در صورت هرگونه ابهام آن را با تیم ما در میان بگذارید.