preloader

اطلاعات بیشتر درباره CTD و DFM

در مقاله قبل توضیحاتی درمورد مجوزهای قابل دریافت از سازمان غذا و دارو ارائه گردید؛ در این مقاله قصد داریم در خصوص CTD و DFM توضیحاتی را ارائه کنیم.

برای ثبت درخواست داروی جدید، نیاز به نگارش پرونده جامع دارویی (CTD) و در برخی موارد طراحی برای تولید (DFM) می‌باشد. حال در ابتدا به توضیح و تشریح CTD (پرونده جامع دارویی) می‌پردازیم:

Common Technical Document: پرونده جامع دارویی یک قالب مشترک برای ثبت اطلاعات داروهای جدید در تمام دنیا می­باشد. در گذشته، کشورها فرمت­های متفاوتی برای ثبت داروی جدید داشتند؛ این فرمت­های متفاوت، صادرات و واردات دارو را دچار چالش می‌نمود. به همین جهت یک فرمت مشترک و استاندارد ارائه شد تا شرکت­ها اطلاعات داروهای جدید را مطابق این فرمت آماده و ارائه کنند. پرونده جامع دارویی به پنج ماژول اصلی تقسیم می­شود:

  1. اطلاعات اداری و تجویزی (Administrative information and prescribing information)،
  2. خلاصه و مروری از اطلاعات ماژول­های 5-3 (Overviews and summaries of Modules 3–5)،
  3. کیفیت سنجی(اسناد دارویی) (Quality (pharmaceutical documentation))،
  4. گزارش مطالعات غیربالینی (Non-clinical reports (pharmacology/toxicology))،
  5. گزارش مطالعات بالینی (کارآزمایی بالینی) (Clinical study reports (clinical trials))،

در ادامه ماژول­ها را باهم بررسی می­کنیم و اطلاعات بیشتری درمورد هرکدام از آن­ها کسب می­کنیم.

ماژول 1: شامل اطلاعات اداری و اطلاعات مربوط به تجویز دارو شامل فرم درخواست، اطلاعات محصول پیشنهادی و نام­گذاری (labelling) می­باشد. این ماژول شامل مدارک و اطلاعاتی است که برای هر کشور و منطقه می­تواند متفاوت باشد؛ به عنوان مثال نام پیشنهادی جهت استفاده در آن کشور یا منطقه.

ماژول 2: شامل هفت بخش به شرح ذیل می­باشد.

  1. فهرست مطالب (Table of contents)،
  2. معرفی (Introduction)،
  3. خلاصه کلی از ماژول کیفیت (Quality Overall Summary)،
  4. بررسی اجمالی مطالعات غیربالینی (Non-clinical Overview)،
  5. بررسی اجمالی مطالعات بالینی (Clinical Overview)،
  6. خلاصه ای ترکیبی از جداول و متن مطالعات غیربالینی (Non-clinical Written and Tabulated Summaries)،
  7. خلاصه مطالعات بالینی (Clinical Summary)،

ماژول 3: این ماژول شامل اطلاعات کیفی درمورد شیمی، تولید و کنترل محصول دارویی ارائه میکند. اطلاعات بیشتر و جزئیات کامل درخصوص اینکه ماژول 3 شامل چه مواردی می­باشد در دستورالعمل ICH M4E آمده است. سرفصل­هایی که ذیل این ماژول ارائه میشوند؛ به شرح زیر می­باشد:

  1. فهرست
  2. مجموعه داده ها که شامل دو بخش اطلاعات کیفی ماده اولیه دارو (Drug Substance) و اطلاعات محصول نهایی (Drug Product) می­باشد.
  3. منابع

ماژول 4: شامل گزارش­های غیربالینی می­باشد. این ماژول شامل سرفصل­های فهرست مطالب ماژول 4، گزارش مطالعات، فارماکولوژی، فارماکوکینتیک، سم شناسی و فهرست منابع می­باشد.

ماژول5: آخرین ماژول گزارش مطالعات بالینی را شرح میدهد. سرفصل­های این ماژول شامل فهرست مطالب، فهرست جدولی مطالعات بالینی انجام شده، گزارش مطالعات بالینی و فهرست منابع می­باشد. لازم به ذکر است فصل گزارش مطالعات بالینی شامل بخش­های گزارش مطالعات بیوفارماسئوتیک، گزارش مطالعات مرتبط با فارماکوکینتیک با استفاده از مواد زیستی انسانی، گزارش مطالعات فارماکوکینتیک (PK) انسانی، گزارش مطالعات فارماکودینامیک انسانی، گزارش مطالعات اثربخشی و ایمنی، گزارشی از تجربه کسب­ شده بعد از بازاریابی، فرم گزارش موردی و لیست بیماران می­باشد.

Design for manufacturing: طراحی برای تولید (DFM) طراحی اجزا و محصولات است که در نهایت به تولید محصولی با کیفیت­تر و با هزینه پایین­تر منجر می­شود. هدف DFM تضمین ساخت و تولید محصول با بهترین کیفیت و کارایی در مقیاس صنعتی است؛ در واقع طراحی برای تولید به مراحل طراحی محصول برای سازگاری با فرآیندهای تولیدی توجه می‌کند.