preloader

صفر تا صد نوشتن گزارش امکان سنجی در 7 گام

7 گام نوشتن گزارش امکان سنجی

گزارش امکان سنجی چیست؟ شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به دنبال تغییری در زندگی خود هستید، اما برای اجرای آن نیاز به مشورت با دیگران، بررسی هزینه های لازم و مواد مورد نیاز هم داشته باشید، این رویکرد در دنیای کسب وکار هم وجود دارد، به طوریکه پیاده سازی هر ایده جدیدی نیازمند ارزیابی و بررسی احتمال وقوع آن می باشد.

این رویکرد کارآمد در دنیای کسب وکار، با نام مطالعات امکان سنجی شناخته می شود، در حقیقت با مطالعات امکان سنجی شما متوجه می‌شوید که ایده شما تا چه حد امکان پذیر است و ارزش وقت گذاشتن دارد یا نه؟

از آنجایی که دغدغه شما کارآفرینان عزیز دغدغه ماست در این مقاله از تدبیر سینا قصد داریم درمورد نحوه نوشتن گزارش امکان سنجی صحبت کنیم؛ با ما همراه باشید.

مراحل مطالعات امکان سنجی چیست؟

باید بدانید که مراحل مطالعه امکان سنجی تقریبا ثابت است، اما باتوجه به نوع و مدت زمان مطالعه ممکن است داده های شما تغییر کنند، بنابراین می‌توان گفت که امکان سنجی ممکن است در بیش از یک مرحله به وقوع بپیوندد و در نهایت شامل مطالعات پیش امکان سنجی، امکان سنجی اولیه و امکان سنجی نهایی باشد.

در ادامه به معرفی مراحل امکان سنجی و توضیحات نحوه نوشتن آن می‌پردازیم؛ پس ادامه مقاله را از دست ندهید.

گام اول: سابقه و تاریخچه طرح

اولین مبحث از یک گزارش امکان سنجی پروژه شامل سابقه و تاریخچه آن طرح پیشنهادی می باشد، که می توانید این قسمت را با معرفی بانیان طرح استارت بزنید. در صورتی که در گذشته این طرح را در جایی استارت زده اید و حال به دنبال تغییراتی در آن می باشید بهتر است در این بخش تاریخچه مختصری از آن را بیان کنید.

همچنین گزارش تخمین هزینه کرد های اجرای گذشته و آینده طرح در این گام، در جلب نظر سرمایه گذار و تایید آینده بینی شما مفید خواهد بود.

گام دوم: بازار و ظرفیت کارخانه

دومین مبحثی که در گزارش امکان سنجی پروژه خود باید ذکر کنید، معرفی بازار شما می باشد، اینکه چه بازار هایی را جذب کرده اید، اندازه بازار شما چقدر است؟ و چه برنامه ای برای گسترش بازار خود دارید؟

از دیگر نکات مهم این گام اشاره به برنامه فروش و بازاریابی شما می باشد، اینکه استراتژی بازاریابی شما قرار است چگونه باشد؟ و چه برنامه ای برای ارتقا و رفع نقایص احتمالی آن دارید را نیز باید در این بخش ذکر کنید.

توجه کنید که باید برای جذب سرمایه از سرمایه گذار برنامه تولید خود را بدانید، اینکه چگونه قرار است زمان سفارش تا رسیدن محصول به دست مشتری و یا حتی خدمات را به حداقل برسانید. اینکه ظرفیت کارخانه شما برای افزایش تقاضا و رفع نیاز مشتری اساسا چگونه است؟مطرح نمودن این نکات نیز از ضروریات این گام می‌باشد.

گام سوم: مواد اولیه و نهاده های مورد نیاز

در این گام باید مشخص کنید که مواد اولیه محصول شما چیست؟ از کجا تامین می شود؟ چه امکاناتی برای تهیه آنها نیاز است؟ مواد خام و نیم ساخته را چگونه تامین می‌کنید؟

گاهی نیز ممکن است خدمت خاصی مورد نظر شما باشد که در این صورت باید زیر ساخت های لازم جهت ارائه خدمت به مشتری را مشخص کنید، یا اینکه توضیح دهید امکانات مورد نیاز شما جهت ارائه خدمت چیست؟

مصارف آب، برق، گاز و اینترنت شما چقدر است؟ و منابع تامین آنها به چه صورت است؟ که همه اینها از نکات مهمی ست که باید در این گام از گزارش امکان سنجی پروژه خود به آن اشاره کنید.

گام چهارم : موقعیت و محل کارخانه

این گام از امکان سنجی پروژه باتوجه به دسترسي بـه مـواد اوليـه و بـه ويژه راه هـا ارتبـاطي و امكـان پذير جذب نيرو ماهر صورت مي پذيرد.

گزارش امکان سنجی

گام پنجم: طراحی پروژه

در این گام از گزارش امکان سنجی پروژه کافیست مدت و محدوده اجرای پروژه خود را مشخص کنید و سپس به معرفی فناوری و دانش تولید و روش تولید خود به صورت مختصر بپردازید.

ذکر نمودن تجهیزات لازم برای تولید، ساختمان ها و زیر بنای لازم جهت استارت تولید، از ضروریات این گام می باشد، که در ایجاد چشم انداز برای سرمایه گذار کمک کننده است. ذکر نمودن هزینه های تخمینی تجهیزات مربوطه و منابع تولید در این گام، خالی از لطف نیست.

گام ششم: برآورد هزینه

در این گام از گزارش امکان سنجی پروژه، نیروی انسانی خود را به طور مختصر شرح دهید و هزینه کرد تخمینی کارگران و کارمندان با طبقه بندی مهارت خاص را مشخص کنید.

همچنین بیان کنید که از زمان اجرای پروژه تا به ثمر نشستن آن چه هزینه های را برآورد کرده اید و آن را در قالب یک جدول زمان بندی در گزارش امکان سنجی خود بیاورید.

گام هفتم: ارزیابی مالی و اقتصادی

این گام کمی تخصصی‌تر با رویکردی اقتصادی به پروژه شما نگاه می‌کند، که شامل مجموع هزينه‌هـای سـرمايه گـذار اعـم از ثابـت و سـرمايه در گردش می‌باشد، همچنین باید مشخص کنید منابع تامين مالي که در نظر گرفته‌اید چیست؟ هزينه‌های توليد به تفکيک ثابت و متغير چگونه است؟ ارزيـابي سودآوری در ابعاد خرد و كلان را مشخص می‌کنید و نرخ بازگشت سرمايه برآورد کنید.

همچنین مطرح نمودن نقطه سربه سر یعنی دوره ای که نه سود می‌رسانید و نه زیان و تأثيرات طرح شما در ايجـاد اشـتغال کشور در این گام می‌تواند کمک کننده باشد.

مشاوره امکان سنجی طرح های اقتصادی:

شرکت نوآوری و فناوری تدبیر سینا با داشتن متخصصان با تجربه آماده خدمت رسانی در حوزه امکان سنجی طرح های اقتصادی می باشد، در صورت هرگونه ابهام و نیاز به مشاوره در مورد نحوه نوشتن گزارش مطالعات امکان سنجی با ما تماس حاصل فرمایید.