preloader

نحوه ارائه طرح کسب و کار به سرمایه گذار چگونه است؟

هنر ارائه طرح کسب و کار به سرمایه گذار

بعضی از ما ممکن است به نوعی به فوبیای سخنرانی در جمع و ترس از ارائه مبتلا باشیم، چه برسد به اینکه بخواهیم برای جذب سرمایه در حضور سرمایه گذار، طرح کسب وکار خود را ارائه کنیم، این نوع از ارائه دارای حساسیت های مربوط به خود می باشد که نیازمند جلب نظر سرمایه گذاران بالقوه است.

شاید کمتر کسی بداند که با رعایت یکسری نکات ساده در ارائه خود، می توان در جلب نظر سرمایه گذاران، موفق تر عمل نمود، به همین دلیل از آنجایی که دغدغه شما کارآفرینان برای ما مهم است در این بلاگ از تدبیر سینا قصد داریم درمورد هنر ارائه طرح کسب وکار به سرمایه گذار صحبت کنیم، با ما همراه باشید.

در گذشته درمورد طراحی فایل ارائه به سرمایه گذار یا پیچ دک صحبت کردیم، اما در این بلاگ از تدبیر سینا قصد داریم از نحوه انجام فعل یا همان ارائه موفق به سرمایه گذار صحبت کنیم. درگام اول باید سرمایه گذار مناسب کسب وکار خود را پیدا کنیم، حال سوال اینجاست که چگونه می‌توان آن‌ها را پیدا نموده و یک فرصت ارائه موفق ایجاد کرد، که در ادامه پاسخ این سوال را خواهیم داد، با ما همراه باشید.

چگونه یک سرمایه گذار مناسب پیدا کنیم؟

1. سرمایه گذاران خطرپذیر با داشتن ارتباط تنگاتنگ با سرمایه گذاران فرشته و مرحله بذری مسیر مهمی جهت دستیابی به استارتاپ ها فراهم می کنند.

2. موسسات حقوقی انگیزه بالایی جهت معرفی سرمایه گذاران دارند چراکه با شناسایی فرصت‌های رشد شما و معرفی سرمایه گذاران مناسب قادر خواهند بود اعتماد شما را جلب نموده و مشتریان دائمی برای موسسه خود ایجاد کنند.

حال که سرمایه گذار مناسب را پیدا کردید، کافیست به آنها ثابت کنید که کسب وکار شما پربازده است و اعتماد آنها را جلب کنید، حال چطور اینکار را انجام دهیم؟

مراحل ارائه طرح کسب و کار به سرمایه گذار

نکته اول: اندازه بازار خود را مشخص کنید.

این گام شاید مهم ترین مرحله در ایجاد یک چشم انداز برای سرمایه گذار باشد، شما در این مرحله باید به سرمایه گذار اثبات کنید که شرکت شما ارزش سرمایه گذاری داشته و می‌تواند به کسب وکاری سودده تبدیل شود. مشخص کردن اندازه بازار در هر کسب وکاری شاید کار آسانی نباشد، استارتاپ های بسیاری به دنبال بازار های فعلی با اندازه بزرگ هستند اما چیزی که شما به عنوان کارآفرین باید به آن توجه داشته باشید، ایجاد تناسب میان خود و بازار است، همچنین تشریح روندهای کلانی از بازار که در حال گسترش بوده و فرصت توسعه شرکتتان را فراهم میکند.

گاهی به عنوان یک کارآفرین وظیفه سختی در اثبات توسعه بازارتان در صورت وجود فناوری جدید ایجاد می‌شود، که باید برای سرمایه گذار، آن را به خوبی تشریح کرده و استدلال خود را از ارائه توسعه بازار بیان کنید، در ادامه به سرمایه گذار بستگی دارد که استدلال شما را بپذیرد و به آن اعتماد کند یا نه!

نکته دوم: شفاف سازی تیم

بعد از مشخص کردن فرصت بازار ایده تان حال نوبت به ارائه تیم تان می رسد، در اینجا شما باید به سرمایه گذار اثبات کنید که چرا تیم شما؟ چرا باید به شما اعتماد کرده و منتظر افراد دیگر با ایده مشابه شما نباشد! باید مدت قابل توجهی را به ارائه تیم و معرفی خودتان به عنوان مدیرعامل اختصاص دهید، چرا که تنها بخشی ست که سرمایه گذار، میتواند به خوبی آنالیز کرده و تفاوت و برتری شما را نسبت به سایر رقبا بررسی کند.

از تجارب گذشته خود بگویید و از گفتن شکست های خود امتناع نورزید چراکه تجارب از همین شکست‌ها ایجاد شده‌اند، یک کسب وکار موفق نیازمند استراتژی های بازاریابی و فروش است که احتمالا از تجارب گذشته خود به دست آورده اید، پس بیان آنها در جلب نظر سرمایه گذاران، موثر واقع خواهد شد.

بعد از اینکه توانستید سرمایه گذار، را از تناسب میان خود و بازار آگاه کنید حال نوبت به معرفی تیم همراه تان می رسد چرا که هرچقدر هم شما نخبه اقتصادی باشید تا زمانیکه نتوانید تیمی در کنار خود داشته باشید عملا بی فایده است. در اینجا از مزیت شرکت خود نسب به رقبا بگویید، اینکه چه چیزی در فرصت شغلی شما برای تیم باعث می شود که آنها از شغل خود خارج شده تا برای شما کار کنند، قدرت داستان سرایی شما در جلب نظر اولین سرمایه گذار کمک کننده خواهد بود.

نکته سوم: ارائه محصول

هیچ سرمایه گذاری از شما انتظار ندارد که نقاط پنهان بازار را بدانید اما آنها انتظار دارند که بدانند که شما چطور فکر می کنید؟ از چه داده هایی در بازار استفاده کردید و محصول شما چگونه قرار است نیاز موجود را رفع کند؟ و محصول شما نسبت به نمونه های مشابه بازار چقدر ارزان تر و یا کاربردی تر است؟

سرمایه گذاران می‌دانند که محصولتان در صورت ورود به بازار در مقابل نیازهای واقعی به یک دوره آزمایشی نیاز دارد و حتی ممکن است در استراتژی‌های ورود به بازار تغییراتی ایجاد شود اما آنچه سرمایه گذار می‌خواهد بداند آن است که چگونه قرار است خود را با تقاضای بازار انطباق دهید. در اینجا به سرمایه گذار نشان دهید که تجربه لازم جهت برخورد با این موقعیت‌ها را دارید و با نشان دادن خط فکری خود برتری خود را اثبات کنید.

نحوه ارائه طرح کسب و کار به سرمایه گذار

نکته چهام: ورود به بازار

معمولا این بخش ضعیف‌ترین قسمت ارائه کسب وکار هایی ست که در مراحل اولیه خود قرار دارند و بیانگر چگونگی جذب مشتریان و کارآمدی مدل کسب و کاری‌تان می باشد.

بسیاری از کارآفرینان مراحل اولیه فکر می‌کنند که جذب سرمایه فعلی آن‌ها را راهی بازار نخواهد کرد و به این بخش بی توجهی میکنند؛ درحالی که ارائه آن در مقابل سرمایه گذار، نشان دهنده تداوم طول عمر کسب وکار تان خواهد بود و از اهمیت بالایی برخوردار است.

در این بخش همچنین به بیان این موضوع بپردازید که برنامه فروش مستقیم به مشتریان خود دارید؟ میانگین قیمت فروش محصولتان آماده ورود به بازار می باشد؟ قصد برندسازی دارید یا شیوه دیگری برای جذب مشتری به کار می‌برید؟نظرتان راجع به هزینه چنین فعالیت هایی به نسب ارزش دوره عمر مشتری چیست؟

لازم است چارچوبی از نحوه جذب مشتری و مدل‌های مالی توسعه شرکت داشته باشید تا سرمایه گذار، را از بینش خود نسبت به جذب مشتری آگاه کنید.

گاهی اوقات حتی کسب وکار های بزرگ هم برای تطبیق پذیری با بازار دچار چرخش شده اند، یعنی با تغییرات اندکی مجددا کسب وکار خود را شروع کرده اند یا کلا جهت فعالیت آنها تغییر کرده است، بنابراین هیچ سرمایه گذاری، از شما انتظار آگاهی کامل از امور را ندارد اما لازم است که به آنها نشان دهید که به همه جوانب فکر کرده‌اید و در صورت رخداد پیشامدهای آینده می توانید از پس آن بربیایید.

نکته پنجم: برنامه ریزی برای مرحله بعدی جذب سرمایه

در قسمت پایانی باید اهداف مشخص شده برای جذب پول فعلی را مشخص کنید چرا که سرمایه گذار از همان ابتدا به دنبال سرمایه گذاری در مرحله بعدی می‌باشد تا ریسک سرمایه گذاری خود را کاهش دهد.

اینکه آیا سرمایه و موفقیت کافی را برای سرمایه گذاری با ارزشی بسیار بالاتر از اکنون، برای سرمایه گذاران مرحله بعدی فراهم کرده اید؟

بسیار بالاتر یعنی با توجه به شرایط بازار چیزی حدود دو برابر سرمایه فعلی!

مشاوره ارائه طرح کسب و کار به سرمایه گذار

حال که با کم و کیف هنر ارائه طرح کسب و کار به سرمایه گذار آشنا شدید شاید نیاز باشد صفر تا صد آن را قبل از ارائه به سرمایه گذار با افراد با تجربه در میان بگذارید، که شرکت دانش بنیان نوآوری و فناوری تدبیر سینا با داشتن 15 سال تجربه در حوزه اکوسیستم فناوری و جذب سرمایه آماده خدمت رسانی به شما مدیران استارتاپی می باشد، در صورت هرگونه ابهام می‌توانید با شماره ۳۲۹۰۵۲۹۴-۰۲۵ تماس حاصل فرمایید.