preloader

چگونه پیچ دک یا فایل ارائه به سرمایه گذار طراحی کنیم؟

چگونه پیچ دک را آماده کنیم؟

“جذب سرمایه گذار مگر به همین راحتیست!” این شاید یکی از دغدغه های ذهنی هر فاندر یا صاحب کسب وکاری باشد، اینکه چطور باید نظر یک سرمایه گذار را جلب کرد تا در کسب وکارش سرمایه گذاری کند.

چه راهکاری برای جذب آنها وجود دارد؟ آیا تکنیک یا میانبر خاصی وجود دارد؟

اینجاست که مدیر کسب و کار با کلیدواژه پیچ دک یا فایل ارائه به سرمایه گذار آشنا می شود. فایلی که به معرفی کسب و کار فرد در یک مدت محدود می پردازد.

خب چطور باید پیچ دک را طراحی نمود که سرمایه گذار را جذب کند؟ نحوه تدوین پیچ دک چگونه است؟ پاسخ این سوال را در بلاگ امروز از تدبیر سینا خواهیم داد، پس خواندن این مقاله به شما مدیر کسب وکار توصیه می شود، با ما همراه باشید.

——————————————————————————————————————————————————————

در صورت تمایل به آشنایی بیشتر با پیچ دک و نکات کلیدی مربوط به آن کافیست مقاله “پیچ دک چیست؟ را مطالعه کنید.

——————————————————————————————————————————————————————

سرفصل های طراحی یا تدوین پیچ دک چیست؟

یک پیچ دک موفق شامل موارد زیر است که بسته به موقعیت فعلی کسب وکار شما و هدف از جذب سرمایه میتواند متغیر باشد.

  1. عنوان
  2. بیان مسئله یا مشکل
  3. راهکار پیشنهادی
  4. دمو
  5. مدل کسب وکار
  6. اندازه بازار
  7. شاخص های کلیدی عملکرد (KPIs)
  8. بررسی رقبا
  9. مزیت رقابتی
  10. استراتژی ورود به بازار
  11. پیش بینی رشد
  12. نقشه راه
  13. معرفی تیم
  14. سرمایه موردنیاز و هزینه ها

پس از آشنایی با سرفصل های پیچ دک در ادامه به بررسی تک تک آنها میپردازیم با ما همراه باشید.

عنوان

اولین اسلاید پیچ دک شما عنوان آن می باشد، نام استارتاپ و و لوگوی آن در این اسلاید جای میگیرد همچنین در این بخش درج شعار تبلیغاتی استارتاپ شما که بیانگر ارزش و مزیت رقابتی شما نسبت به سایر رقیبان است بسیار حائز اهمیت است، همچنین می توانید لینک فعالیت خود در شبکه های اجتماعی را نیز در این اسلاید علاوه بر بخش های پایانی درج کنید.

بیان مسئله یا مشکل

مبنای شکل گیری استارتاپ شما قاعدتا خدمت یا محصولی ست که در پاسخ به یک مشکل ایجاد شده است،  بنابراین لازمه موفقیت هر کسب وکار در گام اول،  این است که مشکل را به خوبی شناسایی کند.

 زیرا درصورت عدم فهم درست مشکل، راهکار پیشنهادی شما هم سودمند نبوده و کسب وکار با شکست روبه رو خواهد شد،  بنابراین ارائه درست و کامل از مشکل موجود و بیان راهکار پیشنهادی متناسب، در جلب رضایت سرمایه گذار کمک کننده است، چون سرمایه گذار متوجه سطح دقت و فهم شما از مشکل خواهد شد.

راهکار پیشنهادی

در این بخش به معرفی راهکار پیشنهادی خود متناسب با مشکل موجود می پردازید، که در واقع همان ارزش پیشنهادی محصول یا خدمت شما می باشد.

توجه داشته باشید که راهکار شما می بایست با مشکل مطابقت کامل داشته باشد، زیرا در غیر این صورت درک درستی از مشکل اتفاق نیوفتاده است.

دمو

پس از ارائه مشکل و راهکار پیشنهادی، حال نوبت به نمایش دمو یا نسخه آزمایشی محصول یا خدمت شما به سرمایه گذار می رسد، توجه داشته باشید که بهترین ارائه در این بخش استفاده از محتوای کلیدی و کوتاه است که در عین حال جذاب هم باشد، بنابراین استفاده از انیمیشن و موشن گرافیک ها میتواند کمک کننده باشد.

دمو در تدوین پیچ دک

 

برای مثال در این تصویر میتوانید دمو یکی از اپلیکیشن های آیفون 14 را مشاهده فرمایید که نحوه کارکرد آن را در چند تصویر به نمایش گذاشته است.

مدل کسب و کار

یعنی منطق کسب درآمد کسب وکار شما چیست و چگونه قرار است کسب درآمد کنید؟ توجه داشته باشید که استفاده از بوم مدل کسب وکار و ارائه مدل های متعدد نشان دهنده سردرگمی شما در انتخاب مدل درست می باشد و نحوه ارائه صحیحی برای نشان دادن تسلط شما برروی مدل های درآمدی نمی باشد.

بهتر است در این اسلاید به صورت ساده و کوتاه روش های کسب درآمد خود را برای سرمایه گذار بیان کنید.

اندازه بازار

در این اسلاید حجم بازار خود را مشخص کرده و میزان تولید سرمایه را نشان می دهید، قاعدتا هرچه اندازه بازار بزرگتر باشد، نظر سرمایه گذاران بیشتر جلب خواهد شد، جهت تخمین اندازه بازار می توانید از دو رویکرد پایین به بالا (bottom-up) و بالا به پایین (Top-down)استفاده نمایید.

توجه کنید که استفاده از منابع آماری معتبر در تخمین اندازه بازار نه تنها نتایج دقیق تری را ایجاد می کند بلکه در جلب نظر سرمایه گذاران نیز اثربخش تر است.

——————————————————————————————————————————————————————

جهت آشنایی بیشتر درمورد تخمین اندازه بازار و رویکرد های آن میتوانید مقاله “ پیش بینی مالی ” را مطالعه فرمایید.

——————————————————————————————————————————————————————

شاخص های کلیدی عملکرد (KPIs)

شاخص های کلیدی عملکرد، معیار هایی قابل اندازه گیری بوده که میزان رشد استارتاپ ها را نشان می دهد، در این بخش با اعداد و ارقام میزان رشد استارتاپ را براساس هر شاخص تعیین میکنید.

توجه داشته باشید که انتخاب درست شاخص ها در نمایش عملکرد استارتاپ امری حیاتی بوده و نیازمند دقت لازم می باشد.

بررسی رقبا

در این بخش باید تعریف درستی از رقیبان خود داشته باشید، بعضی از رقیبان دارای محصول مشترکی نسبت به شما هستند (مستقیم) در حالیکه بعضی دیگر با اینکه محصول مشابهی ندارند اما در بازار مشترکی با شما رقابت میکنند (غیرمستقیم)، بنابراین در عین شناسایی درست آنها می بایست استراتژی مقابله با آنها، برنامه آینده برای افزایش بازار و مزیت رقابتی محصول خود را نسبت به رقبا مشخص نمایید.

روش های بررسی رقبا

1- نمودار نقشه ادراکی:

 در این نمودار دو ویژگی مورد مقایسه قرار می گیرد که بیشتر به منظور جایگاه برند شما نسبت به رقیب یا میزان علاقه مندی مشتری به محصول شما نسبت به رقبا مورد استفاده قرار میگیرد، به این صورت که یک ویژگی در محور x  و دیگری در محور y قرار می گیرد، سپس نسبت به همدیگر مورد ارزیابی قرار می گیرند.

بررسی رقبا در تدوین پیچ دک

2- نمودار گلبرگی:

نمودار گلبرگی موضوعات را در چند بعد مورد بررسی قرار می دهد، به این صورت که علاوه بر مقایسه ویژگی های مشترک شما با رقبا، جایگاه شما را در بازار هدف نیز می تواند نشان دهد.

نمودار گلبرگی

3- نمودار مقایسه ای:

در این روش می توانید ویژگی های تمام رقبای خود را در چند بعد مورد ارزیابی قرار داده و نسبت به نقاط ضعف و قوت خود نیز آگاه شوید، این روش سودمند ترین راه برای نمایش نکات کلیدی در زمان محدود به سرمایه گذار می باشد.

نمودار مقایسه ای

مزیت رقابتی:

در این اسلاید از ارزش و برتری محصول یا خدمت خود نسبت به رقبا صحبت می کنید، ارزشی که توسط رقبای دیگر به مشتری تان عرضه نمی شود و غیر قابل تکرار و جایگزینی می باشد به طوری که باتوجه به این ارزش مشتری و سرمایه گذاران به محصول شما جذب می شوند.

استراتژی ورود به بازار

در این اسلاید به نحوه جذب مشتری و کانال های فروش استارتاپ خود می پردازید، توجه داشته باشید که لازمه نشان دادن مسلط بودن شما در این بخش، آزمودن کانال های فروش قبل از جذب سرمایه و غربال کانال های فروش پر بازده می باشد .

همچنین ارائه محاسبه هزینه جذب مشتری (Cost Acquisition Customer) در هر کانال آزموده شده به سرمایه گذار نشانه قوت تحلیل شما در این بخش می باشد.

پیش بینی رشد:

در این اسلاید با کمک نمودار و بر اساس شاخص های کلیدی عملکردی که دست یافته اید می بایست میزان رشد کسب وکار خود را در یک بازه زمانی مشخص که نیازمند تامین سرمایه می باشید، نشان دهید.

توجه داشته باشید که بازه زمانی هرچه بیشتر باشد میزان بروز خطا نیز بیشتر خواهد بود، بنابراین حداکثر بازه زمانی خود را 2 سال قرار دهید.

نقشه راه:

در این اسلاید برنامه هدف گذاری شده خود را در بازه های زمانی کوتاه مشخص میکنید، برای مثال برنامه رشد، ارتقای محصول، بازاریابی و… در این دسته قرار میگیرند.

ارائه متن تصاویر گرافیکی در این بخش در عین رساندن مفهوم، در صرفه جویی زمان هم موثر است.

معرفی تیم:

حال نوبت به معرفی بنیان گذاران تیم می رسد که در این بخش با ذکر سابقه تحصیلی و کاری، تصاویر آنها را نیز درج کنید، برای سایر اعضای تیم درج نام آنها کافی است.

سرمایه مورد نیاز و هزینه ها

در این اسلاید باید فایل پیش بینی مالی خود را به صورت کوتاه برای سرمایه گذار ارائه کنید، که شامل هزینه های بازار یابی، توسعه محصول، مکان مورد نیاز، نیروی انسانی و … می باشد .

در این بخش میزان سرمایه مورد نیاز خود را شرح داده و درصد سهام سرمایه گذار را در صورت تزریق سرمایه مشخص  میکنید.

ارائه فایل پیش بینی مالی و ریز جزئیات آن به سرمایه گذار در قالب اکسل باید برنامه ریزی شده و مورد توجه قرار گیرد.

——————————————————————————————————————————————————————

شرکت دانش بنیان توسعه و فناوری تدبیر سینا با سابقه چندین‌ساله در حوزه علم و فناوری و با بهره‌گیری از متخصصان توانمند در اکوسیستم، ذیل 4 دپارتمان تخصصی خود با عناوین ایجاد و توسعه نهادهای علم و فناوری، تجاری سازی، سرمایه‌گذاری و ارزیابی طرح‌ها و دپارتمان خدمات مالی و نهادهای بازار سرمایه آماده ارائه خدمات تجاری‌سازی اعم از “تهیه و تدوین پیچ دک“؛ تهیه و تدوین طرح کسب و کار ‌(BP)؛ بیزینس مدل؛ طرح توجیهی (FS)؛ مشاوره تامین مالی و جذب سرمایه همچنین ارزش‌گذاری استارتاپ؛ ارزش‌گذاری دانش فنی و… می‌باشد. درصورت نیاز به مشاوره کافی است با مشاوران ما در ارتباط باشید.