preloader

تاسیس کارخانه نوآوری(توضیح شرایط و مراحل)

تاسیس کارخانه نوآوری

تاسیس کارخانه نوآوری؛ شرایط و مراحل

امروزه با پیشرفت علم روند امور زندگی نیز با سرعت در حال طی شدن است، این سرعت بر روی دنیای کسب وکار نیز تاثیر گذاشته به طوری که استارتاپ ها برای بهره گیری از تامین کنندگان مالی، آزمایشگاه ها، مشاوران کسب وکار و… می توانند از یک نهاد که مشمول تمام نهاد های مورد نیاز یک استارتاپ است، استفاده کنند.

این نهاد در دنیای کسب وکار با عنوان کارخانه های نوآوری شناخته می شود که نقش زیادی در کاهش هزینه ها و رشد استارتاپ ها ایجاد میکند، در مقاله امروز از تدبیر سینا قصد داریم درمورد تاسیس کارخانه های نوآوری و شرایط و مراحل آن صحبت کنیم، بنابراین درصورتی که علاقه مند به تاسیس کارخانه نوآوری در حوزه فعالیت خود می باشید، مقاله امروز را دنبال کنید.

کارخانه نوآوری چیست؟

کارخانه نوآوری شاید مکانی ایده آل برای پرورش ایده های نوی شما باشد، محیطی که با گردآوری بازیگران زیست بوم فناوری نقش مهمی در صرفه جویی وقت و پرورش هرچه سریع تر ایده های شما فراهم میکند. در حقیقت کارخانه های نوآوری با بهره گیری از شتاب دهنده ها، مشاوران، سرمایه گذاران خطر پذیر و سایر بازیگران علم و فناوری محیطی پویا و فعال جهت چکش کاری ایده ها و تبدیل آنها به کسب و کار های موفق تلاش میکنند.

ضرورت ایجاد کارخانه نوآوری چیست؟

خب پس از بررسی چیستی کارخانه نوآوری و اهداف و ضرورت آن حال نوبت به نحوه نوشتن بیزنس پلن راه اندازی کارخانه نوآوری فراررسیده است، که به منظور راه اندازی آن باید ابتدا طرح کسب و کار آن به معاونت تحقیقات و فناوری ریاست جمهوری ارائه شود، پس در ادامه با ما همراه باشید تا سرفصل های آن را با هم مرور کنیم.

تاسیس کارخانه نوآوری چگونه است؟

چگونگی تاسیس کارخانه نوآوری

گام اول:

جهت تاسیس کارخانه نوآوری می بایست در ابتدا گواهی صلاحیت و مجوز تاسیس کارخانه نوآوری را از “دفتر توسعه زیرساخت های زیست بوم فناوری” معاونت علمی، فناوري و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری دریافت کنید.

به همین جهت در گام اول از تاسیس کارخانه نوآوری، درخواست خود را به این دفتر ارسال می‌کنید.

گام دوم:

سپس با توجه به داشتن شرایط ارزیابی و جهت دریافت مجوز مربوطه، می بایست مدارک لازم و کاربرگ (بیزنس پلن تاسیس کارخانه نوآوری) را به این دفتر ارسال کنید.

گام سوم و چهارم:

در مرحله بعد مدارک ارسالی شما مورد ارزیابی قرار میگیرد و در صورتی که مورد تایید قرار گیرد گواهی صلاحیت با اعتبار 2 ساله برای شما صادر شده و توافق نامه نهایی جهت تاسیس کارخانه نوآوری فی مابین معاونت علمی، فناوري و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به نمایندگی از دفتر توسعه زیرساخت های زیست بوم فناوری و نهاد موسس ایجاد می گردد.

حال در ادامه به معرفی شرایط و معیار های ارزیابی کارخانه های نوآوری خواهیم پرداخت.

شرایط و معیارهاي ارزیابی کارخانه هاي نوآوري چیست؟

  1. وجود قرارداد مدیریت و بهره برداري از فضا بین نهاد موسس با نهاد بهره بردار مورد تایید معاونت

2. تخصیص فضا متناسب با کاربري هاي لازم جهت بهره برداري به عنوان کارخانه نوآوري، با شرایط ذیل:

  • ارائه اسناد مالکیت یا اجاره فضا توسط نهاد موسس
  • ارائه تعهد عدم تغییر مکان و کاربری
  • موقعیت مناسب در محیط شهري و نزدیکی به مراکز دانشگاهی، صنعتی، فناوري و همچنین دسترسی مناسب به سرویس هاي حمل و نقل عمومی
  • تأمین تأسیسات پایه، اینترنت و تجهیزات اداري مورد نیاز

3. درنظر گرفتن کاربري هاي لازم با توجه به نوع فعالیت عناصر مستقر در فضاي کارخانه (مشتمل بر: فضاي آزمایشگاهی و کارگاهی، شتاب دهنده ها، فضاهای کار اشتراکی، دفاتر شرکت هاي ارائه دهنده انواع خدمات تجاري سازي، سالن اجتماعات، فضاي برگزاري رویداد، کافه/رستوران، اتاق جلسات، استراحتگاه و …)

4. برنامه راهبردي و مدل اقتصادي پنج (5) ساله و همچنین برنامه عملیاتی و محتوایی مشخص با برش سالیانه، براي تحقق و دستیابی به اهداف توسعه؛ مبتنی بر مطالعات امکان سنجی براساس آمایش صنعتی، ظرفیت هاي اقتصادي، نیازهاي صنعتی و توانمندي هاي زیست بوم نوآوري استان

5. وجود نهاد موسس و مجموعه ي بهره بردار با شرایط زیر :

6. ویژگی هاي نهاد موسس:

  • توانایی جلب مشارکت سایر نهادهاي استانی، صنعتی و بخش خصوصی منطقه، جهت حمایت از توسعه کارخانه نوآوري
  • عقد قرارداد با بهره بردار داراي شرایط لازم و مورد تایید معاونت
  • توانایی مدیریت مالی و سرمایه گذاري لازم براي توسعه کارخانه مطابق با برنامه راهبردي (5) ساله
  • ارائه سند مالکیت یا تملک فضا به صورت اجاره

7. ویژگی هاي مجموعه ي بهره بردار:

  • دارا بودن تجربه مفید و موثر فعالیت در زیست بوم نوآوري کشور، از جمله: تأسیس و راهبري یکی از زیرساخت هاي زیست بوم نوآوري، توسعه یکی از زیرساخت هاي زیست بوم نوآوري، توسعه و تجاري سازي فناوري، انجام فعالیت هاي سرمایه گذاري و تامین مالی استارتاپ ها، انجام فعالیت شتابدهی
  • آشنایی به ظرفیت ها و مزیت هاي اقتصادي منطقه؛
  • حسن همکاري و شهرت در زیست بوم نوآوري؛

8. ارائه گزارش عملکردي از کمیت وکیفیت خدمات، خروجی ها و دستاوردهاي فعالیت عناصر مستقر در کارخانه نوآوري.

کارخانه نوآوري داراي گواهی صلاحیت، جهت اخذ مجوز دانش بنیانی به معاونت توسعه شرکت هاي دانش بنیان معرفی میشوند.

مراحل تاسیس کارخانه نوآوری

چگونه طرح کسب وکار کارخانه نوآوری را طراحی کنیم؟

طرح کسب وکار یا بیزنس پلن امروزه کلید واژه ای آشنا در زیست بوم فناوری می‌باشد، به طوری که هر کسب و کاری جهت راه اندازی کسب وکار خود و ایجاد چشم انداز مربوط به آن یا جذب سرمایه گذار و گرفتن تسهیلات با طراحی آن روبه رو شده است.

باید توجه داشته باشیم که تاسیس هر نهاد علم و فناوری به طرح کسب وکار مخصوص به خود نیاز دارد، که در این قسمت از بلاگ تدبیر سینا قصد داریم به نحوه تدوین طرح کسب وکار کارخانه نوآوری بپردازیم.

نحوه طراحی طرح کسب وکار کارخانه نوآوری

طرح کسب و کار راه اندازی کارخانه نوآوری دارای 4 فصل بوده که در ادامه با همدیگر بررسی میکنیم.

فصل اول: بررسی وضعیت شرکت

این فصل شامل ارائه بخش هایی همچون اطلاعات ثبتی شرکت، ترکیب نیروی انسانی، اطلاعات مالی و مجوز ها وثائق قابل ارائه می باشد.

اطلاعات ثبتی را می‌توانید بر اساس آخرین تغییرات روزنامه رسمی و وضعیت دانش بنیانی شرکت طراحی کنید، همچنین در ترکیب نیروی انسانی اطلاعاتی همچون وضعیت سهام داران حائز اهمیت است.

در بخش ثبت اطلاعات مالی شرکت می توانید از توصیف سوابق مالی گذشته و تسهیلات اخذ شده جهت راه اندازی کارخانه نوآوری صحبت کنید.

و درآخر از مجوزهایی که در این زمینه کسب کردید صحبت کنید و آنها را در طرح کسب و کار خود درج کنید.

فصل دوم : معرفی طرح

این فصل همانطور که از نامش پیداست اجزای طرح کسب و کار شما را تشکیل می دهد که شامل بیان اهداف طرح، برنامه های شتابدهی و جذب شتاب دهنده ها، نحوه دریافت سهام از استارتاپ ها و نکات فنی اکوسیستم کارخانه می باشد.

در ابتدا اهداف خود را از تشکیل کارخانه نوآوری بیان میکنید سپس نحوه جذب شتاب دهنده ها را مطرح کرده و حوزه های فعالیت خود را مشخص می‌کنید.

سپس میزان دریافت سهام خود از استارتاپ ها و نحوه ورود آنها به کارخانه را بیان کرده و برنامه های شتابدهی و آموزشی و رویداد های خود را شرح می‌دهید.

فصل سوم: پتانسیل نوآوری منطقه محل احداث کارخانه نوآوری

در این فصل به بیان ظرفیت‌های اقتصادی و اشتغال منطقه و موقعیت جغرافیایی آن پرداخته و ظرفیت نوآوری در آن را بیان می‌کنید.

بیان مزیت‌های منطقه احداث نسبت به مناطق دیگر و ظرفیت های شکل گیری نوآوری در حوزه های مختلف با توجه به موقعیت منطقه در این فصل از نکات مهم آن می‌باشد.

فصل چهارم: بررسی مالی و اقتصادی

در فصل آخر حال نوبت به بیان میزان هزینه های پیش بینی شده سرمایه ای، بهره برداری، محاسبات سرمایه در گردش و شاخص های سرمایه گذاری رسیده است، که در ادامه توضیح می‌دهیم.

هزینه سرمایه‌ای هزینه‌ای است که در شروع اجرای طرح انجام خواهد شد و معمولا به صورت سرمایه باقی خواهد ماند، این هزینه شامل هزینه زمین، ماشین آلات و… می‌باشد.

هزینه بهره برداری به هزینه ای گفته می‌شود که در طول دوره بهره برداری و به صورت پیوسته انجام خواهد شد، که شامل حقوق و دستمزد نیروی انسانی، هزینه مواد اولیه، هزینه اجاره و انرژی و… می‌باشد.

سرمایه در گردش یک واحد تولیدی یا خدماتی عبارت است از مجموعه امکانات، ارزش موجود ی ها و کار در جریان، مطالبات و نقدینگی جهت بکارگیری و بهره برداری از سرمایه گذاری ثابت به منظور تولید و حفظ تداوم و استمرار عملیات.

در واقع سرمایه در گردش سرمایه ای است که به منظور تأمین هزینه هایی چون خرید مواد اولیه، حقوق، پرسنل، هزینه‌های بالاسری، هزینه تأمین انرژی و غیره در نظر گرفته می‌شود.

مرور مطالب امروز:

در این مقاله از تدبیر سینا درمورد نحوه تاسیس کارخانه نوآوری صحبت کردیم، اینکه جهت این اقدام می بایست در ابتدا مجوز و گواهی صلاحیت مربوطه را از دفتر توسعه زیرساخت های زیست بوم فناوری دریافت کنید و برای این اقدام می بایست یکسری شرایط و معیار های خاصی داشته باشید، سپس درمورد مدارک مورد نیاز صحبت کردیم که یکی از آنها کاربرگ یا همان بیزنس پلن راه اندازی کارخانه نوآوری می باشد و در ادامه نیز درمورد نحوه نوشتن این نوع از بیزنس پلن صحبت کردیم، تاسیس کارخانه نوآوری و فراهم نمودن شرایط و مدارک آن نیازمند یک عملکرد تخصصی می باشد که شرکت دانش بنیان نوآوری و فناوری تدبیر سینا با داشتن چندین سال سابقه در اکوسیستم فناوری می تواند مشاوری متخصص و باتجربه در کنار شما باشد، در صورت نیاز به مشاوره کافیست با دپارتمان ایجاد و توسعه نهاد های علم و فناوری تماس حاصل فرمایید