preloader

حداقل محصول پذیرفتنی یا MVP چیست؟

حداقل محصول پذیرفتنی

مزایا، اهداف و مراحل ساخت حداقل محصول پذیرفتنی

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که ایده جدیدی در سر داشته باشید و بخواهید آن را پیاده سازی کنید اما یاد هزینه هایش که می افتید، منصرف می شوید، یا به دنبال ایجاد یک خدمت جدید برای مشتریان خود باشید اما نمی دانید مورد استقبال قرار می گیرد یا نه؟!

در این مقاله از تدبیر سینا بنا است این مشکل را برای شما حل کنیم، پس اگر به دنبال به واقعیت تبدیل کردن ایده خود هستید با ما همراه باشید.

 

حداقل محصول پذیرفتنی چیست؟

MVP چیست؟

MVP یا حداقل محصول پذیرفتنی یا قابل عرضه به این معناست که قبل از ساخت نمونه حرفه ای ایده خود که مسلما هزینه های بالایی را در پی دارد، در سریع ترین زمان ممکن حداقل نمونه کاربردی ای را که می توان به مشتری عرضه نمود تولید کرده و از مشتری بازخورد بگیریم.

مثلا اگر ایده یک اپلیکیشن آموزش زبان را در سر می پرورانیم، در ابتدا یک نمونه ساده از این اپلیکیشن را به مشتری عرضه کنیم و ببینیم مشتری با آن ارتباط می گیرد؟ حاضر است برای آن پول پرداخت کند؟

 

هدف از ساخت MVP چیست؟

  1. تحقیقات بازار با میزان جذب مشتریان و میزان علاقه آنها به محصول مشخص می شود.
  2. هزینه کمتری نسبت به ساخت نمونه اصلی پرداخت میکنید.
  3. اگر مورد استقبال بازار قرار نگیرد، سرمایه کمتری را از دست می دهید.
  4. متناسب با نظر مشتریان می توانید نقایص احتمالی آن را برطرف و محصول کامل تری را مطابق علاقه مشتری تولید کنید.
  5. نمونه سازی در سریع ترین زمان ممکن این امکان را به شما می دهد تا هم در زمان صرفه جویی کرده و هم در سریع ترین زمان ممکن باتوجه به بازخورد مشتری آن را ارتقا دهید.

 

“توجه داشته باشید” که در ساخت حداقل محصول پذیرفتنی باید به حداقلی بودن آن و پذیرفتنی بودن آن توجه داشته باشید، حداقلی بودن یعنی در عین کاربردی بودن نمونه ساده ای از نسخه اصلی باشد و پذیرفتنی بودن یعنی طراحی آن به صورتی باشد که هم جذب کننده باشد و هم برای مشتری مفید باشد.

مزایای MVP چیست؟

  • صرفه جویی در هزینه ها
  • بازخود گرفتن از مشتری و رفع نقائص احتمالی محصول
  • ارتقای محصول متناسب بازخورد مشتری و ارائه بهترین محصول
  • شناسایی رقبا و کشف نقاط قوت و ضعف آنها

حال که تا اینجا با چیستی و اهداف و مزیت های حداقل محصول پذیرفتنی آشنا شدیم، نوبت به روش های ساخت آن می رسد، با ما همراه باشید.

 

mvp

6 مرحله ضروری حداقل محصول پذیرفتنی

مرحله اول: تحقیقات بازار

در ابتدا باید مطمئن شوید که ایده شما برای بازار درستی انتخاب شده است؟ مخاطبان چه کسانی بوده و چه ویژگی هایی دارند؟ کدام بازار نسبت به دیگری برای محصول شما ارجح تر است؟ بنابراین در این مرحله سعی کنید به خوبی بازار خود را شناسایی کنید.

مرحله دوم: بیان ایده

در این مرحله باید ایده خود را از هر نظر بررسی کنید.

ایده شما قرار است چه ارزشی برای مشتری تولید کند؟ مزیت محصول شما نسبت به محصول های مشابه چیست؟ باید هر آنچه که مربوط به محصول شماست اول برای خودتان مورد شفاف سازی قرار گیرد، تا بتوانید به خوبی آن را معرفی کرده و به صورت حداقل محصول پذیرفتنی به مشتری عرضه کنید.

مرحله سوم: روند طراحی و جریان کاربر

در این مرحله برنامه خود را به گونه ای تنظیم کنید که متناسب با رویکرد مشتری باشد، به این معنا که چه کار هایی را برای رسیدن به هدف خود باید انجام بدهید تا محصول آتی خود را پیش ببرید؟ همچنین از دید مشتری به برنامه خود نگاه کنید که دوست دارد چطور پیش برود؟

در این مرحله برنامه ریزی شما باید روی مسائل اساسی باشد و نه چگونگی روند خرید و مدیرت آن، زیرا این مختص عرضه محصول نهایی و کاربران نهایی مربوط به آن می باشد.

مرحله چهارم: ویژگی های MVP شما چیست؟

در این مرحله تمام ویژگی هایی که می خواهید در محصول نهایی شما و حداقل محصول پذیرفتنی وجود داشته باشد را فهرست کنید، در این صورت می توانید آن را با محصول تولیدی خود مقایسه کنید.

ویژگی های اولویت دار را مشخص کنید، اولویت بالا، متوسط و کم، مثلا در گام نخست مشتری شما به چه چیزی برای حل مشکلش نیاز دارد؟ و شما چطور می خواهید آن را حل کنید؟

سپس باتوجه به اولویت ها برای ساخت حداقل محصول پذیرفتنی خود اقدام کنید.

مرحله پنجم: MVP خود را بسازید!

پس از اطمینان از تحقیقات اولیه بازار و فهرست کردن ویژگی های حداقل محصول پذیرفتنی خود، حال وقت آن رسیده است که ایده خود را به نمونه واقعی تبدیل کنید.

توجه داشته باشید که حداقل محصول پذیرفتنی به هیچ وجه نسخه بی کیفیت از نسخه اصلی نمی باشد بلکه در عین کاربردی بودن برای مشتری و حل مشکل او، ساده و ابتدایی می باشد.

مرحله ششم: بسازید و بسنجید و ارتقا دهید

حال که حداقل محصول پذیرفتنی خود را تولید کرده اید، باید از مشتریان بازخورد بگیرید و مطابق رفع نیاز های آنها محصول خود را ارتقا دهید تا به محصول نهایی تبدیل شود.

توجه داشته باشید که محصولات ارتقا یافته خود را نیز مورد آزمایش قرار دهید تا دقیقا همان چیزی باشد که مشتری می خواهد.

مراحل ساخت حداقل محصول پذیرفتنی

چگونه بفهمیم حداقل محصول پذیرفتنی ما موفقیت آمیز بوده است؟

  1. تعداد کاربران فعال ما چقدر است؟ ارزیابی رفتار آنها در ارتقای محصول نهایی کمک کننده است.
  2. مصاحبه با مشتریان احتمالی و ارزیابی نظرات آنها درمورد محصول
  3. محاسبه هزینه جذب مشتری نیز یکی از عوامل کمک کننده در این زمینه است.
  4. توجه به کاربرانی که برای دریافت محصول پول پرداخت کرده اند و آنالیز بازخوردشان
  5. محاسبه ارزش عمر کاربر، این شاخص به شما نشان میدهد هر کاربر چه مدت از محصول شما استفاده کرده و سپس آن را کنار گذاشته است.
  6. محاسبه درصد کاربرانی که دیگر بنا به دلایلی از محصول شما استفاده نمیکنند، آن دلایل را پیدا کنید!

مثال حداقل محصول پذیرفتنی

مثال حداقل محصول پذیرفتنی

فرض کنید در صنعت شیرینی پزی کار میکنید و ایده تولید یک دونات خوشمزه را در سر می پرورانید اما نمی‌دانید تا چه حد توسط مشتری استقبال می شود و آیا دونات ها همگی به فروش میروند یا روی دستتان می‌مانند؟ در اینجا با کمک حداقل محصول پذیرفتنی، شما دونات خود را بدون هیچ تزئین و هزینه اضافه ای تولید می‌کنید و به مشتری می فروشید.

در طی این فرآیند از مشتری بازخورد می‌گیرید که مزه آن را دوست داشته؟ باز هم آن را می خرد؟ شکلات دوست دارد لایش باشد؟ تزئین میوه ای دوست دارد؟ چقدر به بسته بندی اهمیت می دهد و حاضر است برای آن پول پرداخت کند؟ پاسخ همه این سوالات پس از ارائه نسخه اولیه از دونات شما و ارتقا تدریجی آن اتفاق می افتد.

——————————————————————————————————————————————————————

مرور مطالب بلاگ:

در این بلاگ در مورد حداقل محصول پذیرفتنی یا MVP صحبت کردیم، اینکه این نمونه اولیه از محصول نهایی چقدر می تواند در کشف علایق مشتریان و جذب آنها، صرفه جویی در زمان و سرمایه و ساخت محصولی که مشتری آن را دوست دارد و به دیگران معرفی میکند، مفید باشد.

“توجه داشته باشید” که از شروع یک کسب وکار تا بازدهی آن، روند طولانی ای وجود دارد و شرکت های بزرگ دنیا نیز نظیر آمازون، توییتر و… این مسیر ها را طی کرده و با آزمون وخطا روز به روز بهتر شده اند، پس چه خوب است که از همان ابتدا تخصصی و دقیق وارد این حوزه شده تا با شکست کمتری رو به رو شویم.

در این راستا شرکت دانش بنیان توسعه نوآوری و فناوری تدبیر سینا با داشتن چندین سال سابقه و  برخورداری از متخصصان توانمند در حوزه تجاری‌سازی فناوری و نوآوری، آماده خدمت رسانی در حوزه های شتابدهی محصول، ایجاد و راه اندازی کارخانه نواوری، مشاوره تاسیس و راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری، اخذ مجوز صندوق پژوهش و فناوری خطر پذیر شرکتی، مشاوره راه اندازی و ایجاد شتابدهنده و مرکز نواوری، مشاوره تامین مالی و جذب سرمایه، تهیه و تدوین فایل پیش بینی مالی، تهیه و تدوین طرح کسب و کار یا بیزینس پلن و… می باشد.

در صورت نیاز به مشاوره با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.