preloader

تسهیلات سرمایه در گردش چیست؟ توضیح نرخ سود و نحوه دریافت

تسهیلات سرمایه در گردش

چگونگی اخذ تسهیلات سرمایه در گردش در یک نگاه

هر کسب وکاری برای رسیدن رشد و سوددهی، هزینه هایی را انجام می دهد که تا مدت ها ممکن است برروی بازدهی آن تاثیری نگذارد، بنابراین کسب وکار ها در چرخه رشد خود ممکن است نتوانند هزینه کرد خود را جبران کرده و در سالهای ابتدایی شروع کسب وکار خود با شکست رو به رو شوند.

به همین جهت، حمایت از کسب وکار ها به عنوان گرداننده های چرخ اقتصادی مدرن که برپایه فناوری های نو است، لازمه پیشرفت هر کشور می باشد.

در همین راستا صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در راستای حمایت از شرکت های دانش بنیان و زیست بوم فناوری اقدام به ارائه تسهیلات کم بهره در همه سطوح نیازمندی مالی شرکت های دانش‌بنیان میکند.

در این بلاگ از تدبیر سینا قصد داریم با تسهیلات سرمایه در گردش صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری آشنا شویم، با ما همراه باشید.

تسهیلات سرمایه در گردش چیست؟

درصورتی که در پرداخت حقوق نیروی انسانی، هزینه های تولید محصول نظیر تهیه تجهیزات، برق و آبی که برای تولید محصول استفاده میکنید، دچار مشکل شده اید، می توانید از تسهیلات سرمایه در گردش صندوق نوآوری و شکوفایی که به شرکت های دانش بنیان اعطا میشود بهره بگیرید که در ادامه به معرفی شرایط و نحوه دریافت انواع آن خواهیم پرداخت.

——————————————————————————————————————————————————————

در صورت تمایل برای آشنایی با تسهیلات دیگر صندوق نوآوری و شکوفایی میتوانید دو مقاله “چگونگی دریافت تسهیلات قبل از تولید صنعتیو “چگونگی اخذ تسهیلات و وام دانش بنیان، در یک نگاه!” را مطالعه فرمایید.

——————————————————————————————————————————————————————

هزینه‌کرد سرمایه در گردش یا جاری تولید چیست؟

هزینه‌کردهای کوتاه مدتی که برای مثال در کمتر از یک سال برای رشد کسب وکار انجام شده و هیچ‌گونه تاثیری بربازدهی و سوددهی بلند مدت آن نداشته باشد، در دسته هزینه‌های جاری یا سرمایه در گردش قرار می‌گیرند.

هزینه اجاره مکان شرکت، دستمزد کارکنان، هزینه استفاده از برق، خدمات رفاهی و … در این دسته قرار می گیرند.

بر همین اساس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در دو شکل تسهیلات سرمایه در گردش را به شرکت های دانش بنیان اعطا می کند، که در ادامه به آن اشاره میکنیم.

نحوه اعطا سرمایه در گردش

تسهیلات کم بهره سرمایه در گردش صندوق نوآوری و شکوفایی

1.تسهیلات تامین مالی قرارداد

این تسهیلات برای تأمین کسری نقدینگی لازم برای پوشش هزینه‌های جاری اجرای قرارداد/قراردادهای فروش محصولات و خدمات دانش بنیان شرکت، قابل اعطا است.

توجه: مبلغ تسهیلات “تا 50% مبلغ باقی‌مانده‌ی قرارداد در سقف 40% مبلغ کل قرارداد” صرفاً پس از تأیید “فرم استعلام وضعیت قرارداد” قابل تخصیص است.

در صورتی‌که متقاضی مبلغ تعیین شده از روش فوق را برای تکمیل قرارداد کافی نداند، بایستی هزینه‌های باقیمانده و پیش‌فاکتورها و مستندات پیشرفت بررسی شود و پس از ارزیابی دقیق، تا 80% مبلغ کسری نقدینگی ارزیابی شده قرارداد به عنوان مبلغ تسهیلات قابل تعیین است.

نرخ سود متناسب با دوره بازپرداخت و فروش سالانه (کل) شرکت، مطابق با جدول زیر تعیین می شود:

شرکت‌هایی که هنوز بانک‌پذیر نشده‌اند می‌توانند از این تسهیلات با نرخ 16 درصد وحداکثر مدت زمان 24 ماهه (زمان‌‌بندی تسهیلات متناسب با زمان‌بندی دریافت درآمد حاصل از اجرای قرارداد) بدون مراجعه به بانک برخوردار شوند.

در این صورت پرداخت در چند مرحله متناسب با کسری نقدینگی در ماه‌های اجرای قرارداد و پس از نظارت بر عملکرد شرکت در هزینه‌کرد مرحله‌ی قبلی و حصول اطمینان از دست‌یابی به اهداف فنی و مالی تعیین شده در برنامه عملیاتی پیوست قرارداد تسهیلات انجام خواهد شد.

وام سرمایه در گردش

2.تسهیلات رشد/تثبیت تولید

این تسهیلات متناسب با شرایط شرکت برای تأمین بخشی از هزینه‌های جاری تولید (سرمایه در گردش) و به منظور رشد تولید یا حفظ میزان تولید اعطاء می­‌شود:

نرخ سود تسهیلات متناسب با دوره بازپرداخت و فروش سالانه (کل) شرکت، مطابق با جدول زیر تعیین می شود:

در نخستین حمایت، تا 20% فروش دانش‌بنیان برای فعالیت­‌های پلتفرمی و پرداخت دیجیتال و 50­% فروش دانش‌بنیان برای سایر فعالیت­‌ها قابل اعطاء است.

در حمایت­‌های بعدی، معادل 25­% مجموع فروش حمایت شده در نوبت­‌های قبلی به عنوان آورده شرکت در نظر گرفته می­‌شود.

شرکت‌هایی که هنوز بانک‌پذیر نشده‌اند پس از ارزیابی دقیق طرح و در صورت توجیه فنی، مالی و اقتصادی می‌توانند از این تسهیلات با نرخ 16 درصد و حداکثر مدت زمان 24 ماهه (زمان‌‌بندی تسهیلات متناسب با زمان دریافت وجوه حاصل از فروش) بدون مراجعه به بانک برخوردار شوند که در این صورت پرداخت در چند مرحله و پس از نظارت بر عملکرد شرکت در هزینه‌کرد مرحله‌ی قبلی و حصول اطمینان از دست‌یابی به اهداف فنی و مالی تعیین شده در برنامه عملیاتی پیوست قرارداد تسهیلات انجام خواهد شد.

——————————————————————————————————————————————————————

خلاصه مقاله

در مقاله امروز از تدبیر سینا به این موضوع پرداختیم که مدیران کسب و کار در طی چرخه رشد خود با هزینه هایی رو به رو می شوند که این هزینه ها به طور مستقیم و در سوددهی بلند مدت آنها تاثیر نداشته و در نتیجه افزایش هزینه ها نسبت به درآمد اتخاذ شده موجب شکست کسب وکار میشود.

همچنین باتوجه به اهمیت کسب و کار های مبتنی بر فناوری و دانش بنیان در رشد اقتصادی یک کشور، صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری اقدام به ارائه تسهیلات کم بهره سرمایه در گردش یا جاری تولید نموده که پس از تایید و ارزیابی متقاضیان، شرکت های دانش بنیان قادر خواهند بود از این تسهیلات استفاده نمایند، باید توجه داشته باشید که این نوع از تسهیلات فقط برای شرکت هایی که دانش بنیان باشند قابل دریافت است.

——————————————————————————————————————————————————————

شرکت دانش بنیان توسعه و فناوری تدبیر سینا با چندین سال سابقه در حوزه علم وفناوری و بهره گیری از متخصصان توانمند در دپارتمان سرمایه گذاری و ارزیابی طرح ها خود، آماده خدمت رسانی در حوزه های مشاوره طرح کسب وکار؛ ارزیابی موشکافانه استارتاپ ها؛ خدمات تجاری سازی و ارزیابی تحقیق و توسعه استارتاپ ها؛ حوزه های تهیه طرح کسب و کار (BP)؛ تدوین بیزینس پلن؛ تهیه طرح توجیهی (FS) می باشد.

از دیگر خدمات این شرکت دانش بنیان می توان به ارزش‌ گذاری استارتاپ؛ ارزش گذاری دانش فنی؛ مشاوره تامین مالی و جذب سرمایه؛ ایجاد و راه اندازی پارک های علم و فناوری؛ ایجاد، تاسیس و راهبری کارخانه های نوآوری؛ تاسیس و راه اندازی صندوق های خطرپذیر شرکتی (cvc)؛ صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر (vc)؛  ایجاد و تاسیس صندوق جسورانه بورسی؛ راه اندازی شتابدهنده؛ صندوق های پژوهش و فناوری؛ صندوق های PE؛ مراکز نوآوری و شتابدهنده ها و… اشاره کرد.

درصورت نیاز به مشاوره کافی است با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.