preloader

تامین مالی استارت آپ چگونه است؟ معرفی بهترین روش

تامین مالی استارتاپ

تامین مالی استارتاپ چگونه است؟ بهترین روش را پیدا کن!

شاید یک از مهم ترین و دلهره آور ترین بخش های راه اندازی یک کسب و کار، تامین مالی استارتاپ و جذب سرمایه گذار برای آن باشد، اینکه سرمایه گذاری را متقاعد کنیم که استارتاپ ما ارزش سرمایه گذاری دارد و می‌توانید به آن اعتماد کنید! تازه باید به اندازه ای خوب و کافی باشیم که درمیان چندین استارتاپ و فرصت سرمایه گذاری مشابه با ما، برنده رقابت بوده و اعتماد سرمایه گذار را جلب کنیم.

شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که چه روش هایی برای تامین مالی استارتاپ وجود دارد؟! کدام روش تامین مالی استارتاپ برای کسب وکار من مفید است؟! اگر این سوالات دغدغه شماست مطالعه مقاله امروز از تدبیر سینا را، به شما مخاطب عزیز توصیه میکنیم، باما همراه باشید.

تامین مالی استارتاپ چگونه است؟

استارتاپ ها هر چه بیشتر رشد میکنند میزان سرمایه ای که نیاز دارند نیز بیشتر می شود، به طوریکه باتوجه به مراحل رشد یک استارتاپ، تامین کننده مالی استارتاپ برای میزان سرمایه گذاری خود تصمیم می گیرد، در ادامه قصد داریم با توجه به مراحل رشد استارتاپ به شکل ساده ای تامین مالی مطابق با آن را توضیح دهیم با ما همراه باشید.

روش های تامین مالی استارتاپ

6 روش تامین مالی استارتاپ جهت راه ندازی کسب وکار

1. دوستان و خانواده

اولین و در دسترس ترین منبع تامین مالی استارتاپ، خانواده یا دوستان شما هستند، این نوع از تامین مالی می تواند از طریق سرمایه شخصی یا از طریق وامی که یکی از اعضای خانواده می گیرد تامین شود.

باید توجه داشته باشید که کمک گرفتن از اعضای خانواده و دوستان یک تعهد اخلاقی ایجاد میکند که درصورت خوب پیش نرفتن اوضاع می تواند منجر به خراب شدن روابط شما گردد، بنابراین حتما تعهد قانونی و نحوه بازپرداخت را کتبا مشخص کنید و برروی آن توافق داشته باشید.

2. سرمایه گذار فرشته (Angel Investors)

سرمایه گذاران فرشته نیز یکی از روش های تامین مالی استارتاپ هستند که می توانند نقش مهمی به خصوص در مراحل اولیه راه اندازی استارتاپ داشته باشند.

سرمایه گذاران فرشته در ازای در اختیار گرفتن بخشی از سهام استارتاپ سرمایه خود را در اختیار شما قرار می دهند، که معمولا تاجران با تجربه ای هستند که خواهان افزایش سرمایه خود با نظارت مستقیم برروی استارتاپ از طریق خدمات مشاوره و به اشتراک گذاری تجارب خود در صنعت این کار را انجام میدهند.

3. سرمایه گذار خطر پذیر (Venture Capital)

سرمایه گذاران خطر پذیر یکی از مهم ترین روش های تامین مالی استارتاپ هستند که در ازای دریافت سهام و یا مالکیت سرمایه خود را در اختیار استارتاپ های با پتانسیل بالای رشد قرار می دهند، از این طریق آنها بازده پرتفوی خود را بالا می‌برند و مطمئن می‌شوند که سود سرمایه خود را دریافت می‌کنند.

سرمایه گذاران خطر پذیر معمولا تجربه زیادی در صنعت مورد سرمایه گذاری خود دارند و با تامین مالی استارتاپ به رشد آنها کمک کرده و سود سهام خود را نیز دریافت می‌کنند.

4. تامین مالی جمعی (Crowdfunding)

تامین مالی جمعی نیز یکی از روش های تامین مالی استارتاپ هاست، که برپایه نمایه اهداف و معرفی شما در یک پلتفرم اجتماعی بوده که درنهایت با جذب مردم و مجموع سرمایه گذاری های خرد آنها، موجب تامین سرمایه مورد نیاز شما می گردد.

نکته این نوع از سرمایه گذاری آنجاست که کسب وکار شما تنها درصورتی موفق می‌شود، که در مهلت تعیین شده میزان سرمایه مورد نظر تامین گردد.

این نوع از تامین مالی استارتاپ برخلاف روش های دیگر نیازمند توزیع سهام و یا ایجاد بدهی همانند وام نبوده و همچنین می‌تواند به عنوان یک تحقیقات بازار از نظر سنجش میزان نفع عمومی در نظر گرفته شود.

5. تامین مالی بدهی (Debt Financing)

در این نوع از تامین مالی استارتاپ درصورتیکه سابقه اعتباری قوی ای دارید! می توانید با یک بانک یا موسسه مالی دیگر با مشخص کردن زمان بازپرداخت اصل و بهره سرمایه، برای اخذ وام اقدام کنید.

بازپرداخت وام می تواند متناسب با نیاز های کسب وکار شما صورت بگیرد و دیگر خبری از ارائه سهام و تعویض مدیریت نیست و می توانید با خیال راحت کنترل را در دست داشته باشید.

6. کمک مالی دولت

درصورتی که هیچ یک از روش های تامین مالی استارتاپ برای شما مقدور نیست می توانید از تسهیلات و کمک هایی که دولت همانند صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی ریاست جمهوری ارائه میکنند استفاده کنید.

توجه داشته باشید که این نوع از تامین مالی ممکن است زمان بر بوده و مولفه هایی مثل دانش بنیان بودن و… نیاز داشه باشد، که با سیر اداری آن شاید شما را به زودی به سرمایه مورد نظر نرساند.

اما درصورتی که مولفه های مورد نیاز را دارا هستید یکی از روش های خوب تامین مالی استارتاپ با کارمزد بازپرداخت معقول تر می‌باشد.

بهترین روش تامین مالی استارتاپ

بهترین روش تامین مالی استارتاپ مطابق چرخه رشد استارتاپ چیست؟

1. مرحله تامین مالی استارتاپ “ایده، پیش بذری”

در این مرحله از تامین مالی استارتاپ بیشتر سرمایه گذاران فرشته و خطر پذیر وارد عمل میشوند و در ازای گرفتن سهام از شرکت به شما سرمایه ارائه می دهند. با تزریق این سرمایه در این مرحله از رشد استاراپ، شما قادر خواهید بود تیم خود را تشکیل بدهید و حداقل محصول پذیرفتنی خود را ساخته و ارزش محصول خود را برای سرمایه گذاران آینده اثبات کنید.

2. مرحله تامین مالی استارتاپ” بذری”

در این مرحله از تامین مالی استارتاپ، سرمایه تزریق شده در جهت توسعه محصول شما و بازار یابی آن انجام می شود تا به اولین مشتریان خود دست یافته و بازار خود را ایجاد کنید. در این مرحله نیز سرمایه گذاران فرشته و خطر پذیر وارد عمل شده و با انجام مشاوره ها و انتقال تجارب به شما در رسیدن به اهدافتان کمک خواهد کرد.

3. مرحله تامین مالی استارتاپ” سری A”

در این مرحله از تامین مالی استارتاپ، سرمایه گذاران فرشته و خطر پذیر در جهت شرکت نمودن در سود بیشتر استارتاپ سرمایه را در اختیار شما قرار داده تا محصولات خود را به بازار عرضه کرده و پایگاه های فروش بیشتری برای مشتری ایجاد کنند و در نهایت سود بیشتری را برای کسب وکار ایجاد کنند.

4. مرحله تامین مالی استارتاپ” سری B”

در چهارمین مرحله از تامین مالی استارتاپ، تمرکز شما برروی افزایش اندازه بازار، توسعه محصول و ارائه محصول جدید یا خدمت جدید و افزایش مشتریان هدف می باشد. در این مرحله سود ایجاد شده از کسب وکار بیشتر از سایر مراحل بوده و معمولا سرمایه گذاران خطر پذیر و صندوق های خصوصی برای دستیابی به سود بیشتر و اثبات سوددهی بلند مدت شرکت مشارکت میکنند.

5. مرحله تامین مالی استارتاپ “سری C”

در این مرحله از تامین مالی استارتاپ، سود قابل توجهی در استارتاپ ایجاد می‌شود، که از مراحل قبل به مراتب بیشتر است، در این مرحله سرمایه تزریق شده جهت افزایش درآمد حاصل شده، به روز رسانی خدمت یا محصول و گسترش بازارهای بالقوه به بازار هدف می باشد.

6. مرحله تامین مالی استارتاپ “عرضه اولیه سهام(IPO)”

این مرحله سودآورترین بخش از چرخه رشد استارتاپ می باشد که سهام شرکت برای عرضه عمومی به فروش می رسد، این مرحله زمان بر بوده و سرمایه قابل توجهی برای شرکت ها ایجاد میکند تا برای دسترسی به اهداف خود شرکت را گسترش دهند.

مشاوره تامین مالی استارتاپ ها:

انتخاب بهترین روش تامین مالی استارتاپ، شاید امری تخصصی و مشکل برای صاحبین کسب وکار باشد، به همین جهت حضور مشاوری باتجربه در این فرآِیند می تواند کمک کننده باشد، شرکت نوآوری و فناوری تدبیر سینا با داشتن تیمی متخصص و با تجربه آماده خدمت رسانی در حوزه انتخاب بهترین شیوه تامین مالی استارتاپ مطابق با وضعیت شرکت شما می باشد، در صورت تمایل با ما تماس حاصل فرمایید.

۳۲۹۰۵۲۹۴-۰۲۵