preloader

صفر تا صد نوشتن بیزنس پلن حرفه ای!

بیزینس پلن

همه ما در زندگی روزمره به این حقیقت رسیده ایم که موفقیت رویدادی نیست که یک شبه اتفاق بیوفتد و همه کسب وکار های بزرگ از یک مرحله صفری شروع کرده اند و اکنون بر سکوی رشد و بازدهی رسیده اند.

حال سوال اینجاست که چطور کسب وکار های کوچک (استارتاپ ها) میتوانند به این مرحله برسند و رویای ایجاد کسب وکار بزرگی مثل گوگل، مایکروسافت و… را به حقیقت مبدل کنند؟ اصلا امکان پذیر است؟

این روند رشد در یک کسب وکار مطمئنا مبنی بر یک برنامه سازمان یافته است که برای هر یک از نقصان ها در هرلحظه و افزایش مشتریان بالقوه خود راه حلی دارد!

در این بلاگ از تدبیر سینا بنا داریم درمورد چگونگی نوشتن ( طرح کسب و کار) این برنامه ریزی برای کسب و کار خود صحبت کنیم، پس با نگاه های مشتاق خود همراه ما باشید.

مخاطب امروز ما، شما مدیران کسب و کار های نوپا و استارتاپ هایی است که به دنبال رشد و نوشتن طرح کسب و کار خود هستند.

 

بیزنس پلن چیست؟

بیزنس پلن (Business Plan) یا طرح تجاری یا طرح کسب و کار، نقشه راه شما برای طی مسیر پرفراز و نشیب رشد یک کسب و کار است، که شامل استراتژی شما در خصوص تولید یا خدمت، روش های تولید یا خدمت، بازار و مشتریان، بازاریابی، منابع انسانی، زیرساخت ها و تامین نیاز های مالی می باشد.

“برای مشاهده تفاوت مدل کسب و کار و طرح کسب وکار میتوانید به مقاله تفاوت طرح کسب وکار و مدل کسب وکار مراجعه کنید.”

اهمیت نوشتن طرح تجاری (طرح کسب و کار) چیست؟

  • آگاه سازی اهمیت کسب وکار شما برای سرمایه گذاران خصوصی و بانک های تجاری به منظور تامین مالی
  • تعیین چشم انداز از کسب وکار خود
  • تعیین اهداف کسب وکار خود

اگرچه تامین مالی در یک کسب وکار بسیار حائز اهمیت بوده و از ارکان رشد و باروری آن می باشد، اما باید توجه داشته باشید که مخاطب اصلی طرح تجاری (طرح کسب و کار) خود شما هستید و بهتر است کسی آن را طراحی کند که بیشترین آشنایی را با کسب وکار شما دارد.

 

نحوه نوشتن بیزنس پلن یا همان طرح کسب و کار به صورت حرفه ای

بخش اول : خلاصه اجرایی یا مدیریتی

این بخش از مهم ترین اجزای طرح تجاری شماست، به طوریکه برای متقاعد کردن تامین کننده مالی خود باید شرح مختصر اما کاملی از چشم انداز کسب و کار خود فراهم کنید، تامین کننده های مالی قبل از بررسی سایر بخش های طرح تجاری شما، خلاصه اجرایی آن را مطالعه میکنند بنابراین در جلب نظر آنها، نحوه نوشتن آن بسیار حائز اهمیت است.

چگونه خلاصه اجرایی بنویسیم؟

  1. هدف کسب و کار خود را مطرح کنید.
  • قابلیت اجرایی بودن و تحقق آن را توضیح دهید.
  • نحوه تامین یا راه مشارکت سرمایه گذاران و تامین مالی از بیرون را مشخص کنید (یا گزارشی از تامین مالی کسب وکار فعلی خود بیان کنید)
  1. نکات مهم و برجسته مربوط به کسب و کار خود را مشخص کنید.
  • نوع کسب وکار شما
  • ساختار شرکتی کسب وکارتان
  • تحلیل بازار و مشتریان خود
  • وضعیت مالی شرکت
  • برنامه های اجرایی آینده خود
  1. نیاز های مالی خود را شرح دهید.
بخش دوم: پیشینه و سابقه فعالیت کسب و کار خود را شرح دهید.

در این بخش باید به صورت مختصر تاریخچه شکل گیری، منابع مورد استفاده خود و چگونگی اداره آن را توضیح دهید.

این بخش شامل چه مواردی است؟

  • از محصولات عمده و مشتریان و بازار در دسترس خود بگویید.
  • از محل استقرار خود و ساختمان های مورد استفاده شرکت بگویید.
  • منابع انسانی، تعداد کارکنان و نوع مالکیت شرکت خود را مشخص کنید.
  • استراتژی و فعالیت های اجرایی در آینده شرکت را مشخص کنید.
بخش سوم: توضیح در مورد محصولات یا خدمات فعلی و آینده

در این بخش مزیت رقابتی خود را با دیگر محصولات یا خدمات مشابه شرح داده و استراتژی خود را برای جذب بازار های آینده مشخص میکنید.

این بخش شامل چه مواردی است؟

  • ویژگی های محصول یا خدمت خود را بیان کنید.
  • برنامه تحقیق و توسعه محصول یا خدمت فعلی خود را شرح دهید.
  • چرخه عمر محصول یا خدمت خود را مشخص کنید.
  • هزینه برآوردی و قیمت گذاری محصول یا خدمت خود را مشخص کنید.
  • فرآیند تولید محصول یا خدمت رسانی در جذب سرمایه گذاران حائز اهمیت است.
بخش چهارم: بازار، مشتریان و رقبا

در این بخش به سرمایه گذاران نشان می دهید که برای خدمت یا محصول شما بازار مشخصی وجود دارد و توانایی رقابت با محصولات یا خدمات مشابه خود را دارید.

  • ویژگی بازار های خود را شرح دهید.
  • مشخص کنید مشتریان هدف و مشتریان فعلی شما چه کسانی هستند.
  • چگونه بناست با رقبای خود به رقابت بپردازید.
  • چگونه می خواهید بازار فعلی خود را حفظ کرده و بازار های دیگر را جذب کنید.
بخش پنجم: سازمان و عملیات کسب و کار

تعداد زیادی طرح کسب وکار به دست سرمایه گذاران شما میرسد که تنها طرح هایی برنده خواهند بود که دارای استراتژی قوی اداره کسب و کار، زیر بنای لازم و تعیین مشخص فعالیت های کارکنان آن باشند.

  • درمورد چرایی انتخاب محل استقرار خود بگویید.
  • درمورد نحوه بازاریابی خود و استراتژی تزریق آن به بازار بگویید.
  • از شیوه های فروش خود صحبت کنید.
  • از نحوه تولید محصول خود صحبت کنید.
  • دررابطه با نحوه توزیع محصول میان مشتریان و خدمت رسانی خود توضیح دهید.
بخش ششم: تفصیل منابع انسانی

در این بخش به توضیح مدیریت و اجزای آن، سهامداران حاضر، خدمات پشتیبانی خود، مهارت ها و چرایی انتخاب مدیران خود و ارزش ها و معیار های شرکت بپردازید.

بخش هفتم: چارچوب های قانونی و عوامل تاثیر گذار محیطی

در این بخش باید مجوز های لازم برای توسعه و شروع کسب و کار خود، معیار های شرکت برای تامین رفاه و آسایش اجتماع، خطرات احتمالی و نحوه جبران آن، رفع نگرانی های سرمایه گذاران و وام دهندگان را به طور کامل توضیح دهید.

بخش هشتم: برنامه ریزی مالی برای کسب وکار

این بخش از دو جهت حائز اهمیت است، اول برای خود شما، به طوریکه رشد کسب و کارتان متأثر از برنامه ریزی مالی آینده شما می باشد و دوم برای سرمایه گذاران شما، چون لازمه تجزیه و تحلیل عملکرد مالی کسب و کارتان می باشد، برای برنامه ریزی این بخش از فایل پیش بینی مالی استفاده می گردد.

مشاوره نوشتن بیزنس پلن یا طرح کسب و کار

شرکت دانش بنیان توسعه نوآوری و فناوری تدبیر سینا با داشتن متخصصان با تجربه در زمینه خدمات تخصصی تجاری سازی در استان قم و کشور آماده خدمت رسانی و مشاوره در حوزه های طراحی، تدوین و نوشتن طرح کسب و کار، طراحی، تدوین و نوشتن طرح توجیهی، طراحی فایل پیش بینی مالی، مدل کسب و کار و تجاری سازی می باشد، در صورت هرگونه ابهام و تلاش به منظور نوشتن طرح کسب و کار، امکان سنجی طرح های دانش بنیان و استارتاپ ها کافیست با مشاوران ما در دپارتمان ارزیابی و سرمایه گذاری تماس حاصل فرمایید.