preloader

پیچ دک (Pitch Deck) یا فایل ارائه به سرمایه‌گذار چیست؟

فایل پیچ دک

فایل پیچ دک چه مزایایی برای کسب و کار دارد؟

همه ما می‌دانیم که اگر به دنبال جذب سرمایه خوب برای کسب و کارمان باشیم در ابتدا باید آن را به خوبی برای سرمایه‌گذار تصویرسازی کنیم.

این موضوع به قدری قابل اهمیت است که میتواند یک برگ برنده برای شما در مقابل تمام کسب و کارهایی باشد که به سرمایه‌گذار شما پیشنهاد همکاری می‌دهند.

در این بلاگ از تدبیر سینا قصد داریم تا با نحوه معرفی خود به سرمایه‌گذار بیشتر آشنا شویم، پس بلاگ امروز برای شما مدیر استارتاپی از نون شب واجب تره، با ما همراه باشید.

ارائه به سرمایه گذار

پیچ‌دک چیست؟

پیچ‌دک یک معرفی مختصر و مفید از کسب و کار شما است که نکات کلیدی مربوط به آن را در زمان مشخص و محدود به مخاطبین سرمایه‌گذار شما ارائه میکند.

از چه ابزارهایی برای طراحی پیچ‌دک استفاده می‌شود؟

نرم‌افزار های متعددی از جمله slidebean , powerpoint , canva , key note در طراحی پیچ دک شما کمک کننده هستند، که معمولا تعداد اسلایدهای این طراحی شامل 10-15 تا بوده که باتوجه به زمان ارائه و آنچه که باید باتوجه به مرحله کسب و کارتان برای سرمایه گذار تفهیم کنید، متفاوت خواهد بود.

 

روایت داستان کسب و کار مهم تر از طراحی اسلاید ها!

نکته مهم در یک ارائه موفق به سرمایه گذار، نحوه چیدمان مطالبی ست که میخواهید در رابطه با شرکت خود بیان کنید، مدلهای مختلفی برای ارائه جذاب وجود دارد که میتوان به مدل تکنیک ساندویچ (Dave McClure) یا مدل گای کاوازاکی (Guy Kawasaki) اشاره نمود.

در تکنیک ساندویچی شما به روایت داستان کسب وکار خود میپردازید و بعد نکات مهم را بینابین آن مطرح میکنید به این شکل هم جذابیت ارائه بالا می رود و هم نکات مهم تاکید میگردد و دیگر خسته کننده نمی باشد.

اما در مدل گای کاوازاکی یک الگوی 10 اسلایدی برای چیدمان نکات مهم کسب و کارتان مطرح می شود که با کمک آن مختصر و مفید تمام آنچه را که یک سرمایه گذار باید درمورد کسب وکارتان بداند را ارائه میکنید.

“بنابراین یک ارائه موفق به سرمایه گذار، به نوع چیدمان مطالب و روایت جذاب شما بستگی دارد”

 

پیچ دک و مرحله کسب و کار

باتوجه به اینکه نیازمندی شما در مرحله فعلی کسب وکارتان چگونه است و اینکه اساسا در چه مرحله ای قرار دارید؟

چقدر زمان دارید کسب وکارتان را به سرمایه گذار معرفی کنید؟

همه و همه در پیچ دک شما موثر است.

برای مثال گاهی ممکن است تمرکز فعلی شما روی جذب سرمایه برای محصول mvp تان باشد یا در مرحله بذری به سر ببرید که باتوجه به نیازتان پیچ دک شما متفاوت خواهد بود.

به این موضوع بسیار دقت کنید که برای هر جایگاهی از کسب و کار شامل مراحلی همچون، ایده، ورود به بازار، اعتبارسنجی، رشد و…، هر فایل ارائه نیاز به داده های متفاوتی متناسب با نوع کسب و کار و داده های موجود خواهد داشت. پس توجه داشته باشید که به هیچ عنوان همیشه یک فایل آماده تکراری نداشته باشید.

موضوع مهم تر سرمایه گذار یا فردی است که قرار هست در آینده به شما پولی را بدهد. این نکته بسیار مهم است که قبل از ملاقات حضوری، او را بهتر بشناسید و حتی گاهی با توجه به شناخت ایجاد شده، محتوا یا داده ای متفاوت بر اساس نیاز سرمایه گذار آماده کنید. این مطلب اهمیت بسیار زیادی در کسب نتیجه موفقیت آمیز خواهد داشت.

پیچ دک چیست

راه های موفقیت در ارائه پیچ دک چیست؟

  1. مدیرت زمان:

مدیرت زمان ارائه بسیار حائز اهمیت است به طوریکه ممکن است فرصت ارائه نکات کلیدی را ازدست بدهید و سرمایه گذار را ناامید کنید. برای یک ارائه موفق میتوانید یک پیش بینی زمانی و هدف گذاری زمانی داشته باشید، یعنی بدانید که با گذشت یک زمان مشخص چه میزان از نکات را باید مطرح کرده باشید.

برای مثال گای کاوازاکی برای مدل ارائه اسلایدی خود پیشنهاد 10 اسلاید در 20 دقیقه با فرمت 30 را میدهد که هم تمامی سرفصل های مهم مطرح می شود و هم تمرکز مخاطب از دست نمی رود.

 

  1. پرسش و پاسخ در پایان

درصورتی که فایل ارائه خود را قبل از جلسه در اختیار سرمایه گذار بگذارید میتواند کمک کننده باشد، به طوریکه سرمایه گذار آن را مطالعه کرده و با درگیر شدن ذهن اش سوالات کلیدی شکل میگیرد که با بیان نکات کلیدی در طول ارائه و پاسخ گویی به ابهامات در انتهای ارائه در جذب و کشش سرمایه گذار به سمت کسب وکار شما بسیار کمک کننده است.

 

  1. زیبایی بصری و میزان متن اسلایدها

در متن اسلایدها از زیاده گویی خودداری کنید زیرا توجه مخاطب جلب خواندن مطالب شده و روایت شما باز می ماند، همچنین زیبایی بصری اسلایدها بسیار در جذب مخاطبین و جلوگیری از خستگی آنها موثر است، اما باید توجه داشت که میزان جلوه های بصری نیز باید در حد تعادل باشد.

 

  1. لوگو و نام استارتاپ ها

برای اینکه به فکر تازه واردین به جلسه باشید و نام کسب وکار خود را در ذهن مخاطبین حک کنید، پیشنهاد می شود که لوگو و نام استارتاپ خود را در هر اسلاید قراردهید تا هم تازه واردین متوجه شوند که چه کسی ارائه میکند و هم در ذهن ها باقی بماند.

نوشتن پیچ دک

سرفصل ها و مراحل پیچ دک موفق

  1. عنوان
  2. بیان مشکل
  3. راهکار پیشنهادی
  4. دمو
  5. مدل کسب وکار
  6. اندازه بازار
  7. شاخص های کلیدی عملکرد (KPIs)
  8. بررسی رقبا
  9. مزیت رقابتی
  10. استراتژی ورود به بازار
  11. پیش بینی رشد
  12. نقشه راه
  13. معرفی تیم
  14. سرمایه موردنیاز و هزینه ها

——————————————————————————————————————————————————————

مرور مطالب بلاگ:

تا اینجا با چیستی پیچ دک و نکات کلیدی یک پیچ دک موفق آشنا شدیم سپس سرفصل های آن را بررسی کردیم، اما در قسمت بعدی از بلاگ تدبیر سینا سرفصل های پیچ دک را به طور بیشتری شرح می دهیم و با نحوه نوشتن یک پیچ دک موفق آشنا می شویم، با ما همراه باشید.

——————————————————————————————————————————————————————

مشاوره فایل ارائه به سرمایه گذار یا پیچ دک

شرکت دانش بنیان توسعه و فناوری تدبیر سینا با سابقه چندین‌ساله در حوزه علم و فناوری و با بهره‌گیری از متخصصان توانمند در اکوسیستم، ذیل 4 دپارتمان تخصصی خود با عناوین ایجاد و توسعه نهادهای علم و فناوری، تجاری سازی، سرمایه‌گذاری و ارزیابی طرح‌ها و دپارتمان خدمات مالی و نهادهای بازار سرمایه آماده ارائه خدمات تجاری‌سازی اعم از مشاوره در حوزه پیچ دک و طراحی و تدوین پیچ دک می‌باشد. درصورت نیاز به مشاوره کافی است با مشاوران ما در ارتباط باشید. 

۳۲۹۰۵۲۹۴-۰۲۵