preloader

دستورالعمل حمایت از توسعه فعالیت زیرساخت‌های زیست‌بوم نوآوری و فناوری

دستورالعمل حمایت از توسعه فعالیت شتاب‌دهنده‌ها، فضاهای کار اشتراکی، مراکز هم‌آفرینی و کارخانه‌های نوآوری

توسعه و افزایش زیر ساخت های زیست بوم فناوری از دغدغه های پر چالش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گذر زمان بوده است، به طوریکه شکل گیری این زیر ساخت ها نظیر شتاب دهنده ها، فضاهای کار اشتراکی، پارک های علم و فناوری، مراکز نوآوری و … در کشور مرهون تلاش های بسیار و اعتماد به نیرو های جوان می باشد، از این رو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای توسعه این مراکز، خبر از ابلاغ دستورالعمل های توسعه فعالیت و اعتبار بخشی مراکز شتاب دهنده نوآوری، فضاهای کار اشتراکی نوآوری، مراکز هم آفرینی و کارخانه های نوآوری داده است، که در این بلاگ از تدبیر سینا قصد داریم به طور مفصل درمورد آن صحبت کنیم، با ما همراه باشید.

فهرست مطالب پیش رو

  • دستورالعمل حمایت از توسعه فعالیت زیرساخت های زیست بوم فناوری چیست؟
  • ارگان های مسئول اعتبار سنجی شتاب دهنده ها و فضاهای کار اشتراکی
  • زمان شروع اعتبار سنجی
  • تمرکز اعتبار سنجی شتاب دهنده ها
  • تمرکز اعتبار سنجی فضاهای کار اشتراکی
  • تمرکز حمایت مراکز هم آفرینی
  • دستورالعمل حمایت از کارخانه های نوآوری شامل چیست؟
  • رابطین اعتبار سنجی استانی

——————————————————————————————————————————————————————

برای آشنایی بیشتر با فضاهای کار اشتراکی و شتاب دهنده ها می توانید مقاله آشنایی با بازیگران زیست بوم علم و فناوری را مطالعه فرمایید.

——————————————————————————————————————————————————————

دستورالعمل حمایت از توسعه فعالیت زیرساخت های زیست بوم فناوری چیست؟

بر مبنای این دستورالعمل به جای تعلق گرفتن مجوز فعالیت به زیر ساخت های زیست بوم فناوری از گواهی صلاحیت و اعتبار بخشی استفاده خواهد شد.

به طوریکه زیر ساخت هایی که به سطح مطلوبی از بازدهی رسیده اند، گواهی صلاحیت دریافت میکنند و از این پس به جای حمایت حداقلی از همه زیرساخت ها، فقط از زیر ساخت هایی که حائز گواهی صلاحیت می باشند، با حداکثر سقف افزایش یافته حمایت خواهد شد.

چه ارگانی وظیفه اعتبار سنجی شتاب دهنده ها و فضاهای کار اشتراکی را خواهد داشت؟

وظیفه اعتبار سنجی به مرکز شتاب دهی پارک فناوری پردیس سپرده شده است و طبق دستورالعمل جدید هر زیرساخت زیست بوم فناوری حائز گواهی صلاحیت، مستقیما دانش بنیان شناخته شده و مورد بهره مندی از امکانات فراهم شده توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار خواهد گرفت.

نکته قابل توجه در بهره مندی زیر ساخت های زیست بوم فناوری از امکانات فراهم شده توسط معاونت علمی، تمرکز برروی یک موضوع خاص مبتنی بر فناوری به جای موضوعات عام می باشد.

اعتبار سنجی از چه زمانی کلید می خورد؟

طبق گفته مدیر کل دفتر توسعه زیرساخت های زیست بوم نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعتبار سنجی از پاییز 1402 شروع شده و سقف حمایت شتاب دهنده ها 15 میلیارد تومان می باشد.

تمرکز دستورالعمل توسعه فعالیت شتاب دهنده ها برروی چیست؟

  1. توجه ویژه برروی منتور ها و تحت حمایت قرار گرفتن منتور های برتر توسط بنیاد ملی نخبگان
  2. به رسمیت شناختن شتاب دهنده های پلتفرمی
  3. توجه بیشتر به گذشته و خوشنامی یک شتاب دهنده نسبت به برنامه های آتی آن

 

نحوه اعتبار سنجی فضاهای کار اشتراکی به چه صورت است؟

فضاهای کار اشتراکی که 50 درصد از ظرفیت خود را به واحدهای فناور اختصاص داده باشند مشمول حمایت معاونت علمی خواهند شد.

 

نحوه حمایت از مراکز هم آفرینی به چه صورت است؟

به گفته مدیر کل دفتر توسعه زیرساخت های زیست بوم نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باتوجه به اهمیت این مراکز در تبدیل نمونه اولیه به نمونه صنعتی برای شرکت ها، سقفی برای حمایت معاونت علمی در نظر گرفته نشده است.

مراکز هم آفرینی چیست؟

تبدیل نمونه های اولیه یک محصول به نمونه صنعتی آن چالشی ست که استارتاپ ها با آن روبه رو بوده و 80 درصد استارتاپ ها در این دوره به دلیل کمبود امکانات و هزینه های تولید شکست خورده و از دور رقابت خارج می شوند، مراکز هم آفرینی با اختصاص دادن خط تولید خالی صنعتی و… در تجاری سازی محصولات استارتاپ ها بسیار موثرند.

 

دستور العمل حمایت از توسعه کارخانه های نوآوری کشور شامل چه مواردی است؟

در این دستورالعمل نحوه صلاحیت علمی و اجرایی مدیر کارخانه نوآوری و تشکیل کمیته راهبردی کارخانه نوآوری در سطح هر استان تعریف شده است.

همچنین نحوه سیاست گذاری حمایت ها و ارتباط بیشتر کارخانه های نوآوری با بخش های دولتی، خصوصی و عمومی شرح داده شده است.

رابطین اعتبار سنجی زیرساخت ها در استان ها چه کسانی هستند؟

مرکز شتابدهی پارک پردیس برای بهبود و تسریع انجام اعتبار سنجی کارگزارانی را از کارخانه های نوآوری، پارک های علم وفناوری و دیگر زیرساخت های استانی به یاری خواهد گرفت.

——————————————————————————————————————————————————————

در بلاگ امروز نکات کلیدی دستورالعمل جدید توسعه فعالیت زیرساخت های زیست بوم فناوری را شرح دادیم، اما در مقاله بعدی قصد داریم این دستور العمل ها را به صورت مفصلی بررسی کنیم، پس در بلاگ بعدی نیز با ما همراه باشید.

در انتها با عنایت به سابقه ارزشمند و ۱۵ ساله تیم مدیریتی شرکت تدبیر سینا بعنوان شرکت ارائه‌دهنده خدمات تجاری‌سازی در حوزه نوآوری و فناوری در کشور و همچنین برخورداری از چهار دپارتمان ایجاد و توسعه نهادهای علم و فناوری، سرمایه‌گذاری و ارزیابی طرح‌ها، تجاری سازی (شتابدهی و رفع نیازهای فناورانه صنایع) و دپارتمان خدمات مالی و نهادهای بازار سرمایه؛ این شرکت ذیل دپارتمان ایجاد و توسعه نهادهای علم و فناوری خود، اقدام به عملیاتی‌سازی فرآیندهایی از جمله مدل‌سازی، ارزیابی و رتبه‌بندی مراکز مذکور (شتاب‌دهنده‌ها، فضاهای کار اشتراکی، مراکز هم‌آفرینی و کارخانه‌های نوآوری) در راستای پیشبرد اهداف موافقت‌نامه‌ با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری می‌نماید.

در صورت هرگونه ابهام و یا درخواست مشاوره کافیست با متخصصین ما در دپارتمان ایجاد و توسعه نهادهای علم و فناوری در شرکت دانش بنیان نوآوری و فناوری تدبیر سینا تماس حاصل فرمایید.