اگر صاحب یک کسب وکار نوپا باشید قطعا با شرایط عدم قطعیت آن آشنا هستید.
حال فکر کنید که از دخل و خرجتان هم به خوبی آگاه نباشید و برنامه ای برای اتفاقات از پیش تعیین نشده آینده هم نداشته باشید!
شرایط بسیار استرس زا خواهد شد، مگر نه؟
قطعا در زندگی عادی هم اگر برنامه ای برای خرید یک وسیله داشته باشیم از قبل به آن فکر میکنیم و با کم و زیاد کردن هزینه ها برای خرید آن در آینده برنامه ریزی میکنیم.
قطعا اداره یک کسب وکار به برنامه ریزی طولانی تری نیازمند است!
در این بلاگ از تدبیر سینا درباره برنامه ریزی مالی برای کسب وکار خود به طور کامل صحبت کرده و با آن آشنا میشویم، با ما همراه باشید.
پیش بینی مالی (financial projection) چیست؟
پیش بینی مالی به معنای پیش بینی درآمد، هزینه ها و جریان های نقدی در یک دوره زمانی از فعالیت کسب و کار شما است.
این پیش بینی میتواند در تصمیمات آینده شما نظیر تدوین دقیق بودجه و یا ارائه به سرمایه گذاران یا وام دهندگان جهت متقاعد کردن آنها برای سرمایه گذاری یا خرید سهام مفید واقع شود.
این پیش بینی با کمک عملکرد گذشته کسب و کار، موقعیت اقتصادی فعلی، نوسانات بازار، عرضه و تقاضا محصولات یا خدمات انجام میشود.
چرا پیش بینی مالی برای کسب و کار من ضرورت دارد؟
- راهنمای سرمایه گذاران جهت سرمایه گذاری با تخمین میزان رشد و سودآوری
- پیش بینی ارزش اعتباری کسب و کار با کمک داده های مالی جهت اخذ تسهیلات
- کمک به بنیان گذار جهت تخمین هزینه های ایجاد یا عدم ایجاد یک خط تولید جدید
پس از آشنایی با پیش بینی مالی در ادامه به مفهوم چگونگی بدست آوردن آن و انواع رویکرد موثر در تدوین آن میپردازیم.
انواع رویکرد های پیش بینی مالی
1- رویکرد پایین به بالا (bottom-up)
در این روش با بررسی اجزا کوچک یک سیستم در نهایت به سیستم بزرگتر میرسیم.
این روش در دنیای پیش بینی مالی به این معناست که در ابتدا عامل علاقه مندی محصول یا خدمت خود را در بین مشتریان پیدا میکنیم.
اینکه چه زمانی به محصول ما نیاز پیدا میکند و از چه کانالی خریداری میکند و چقدر این عمل را تکرار میکند.
با شناسایی این کانال های فروش متوجه می شویم که تمرکز ما بیشتر باید بر روی چه کانالی باشد.
سپس براساس میزان مشتری و مقدار خریدی که میکند و اینکه چه زمان هایی این روند تکرار میشود به درآمد ماهیانه از کسب و کار خود رسیده و در نهایت با مجموع این داده ها به پیش بینی درآمدهای سالانه خود میرسیم.
در حقیقت این رویکرد تمرکزش برروی بررسی فعالیتهای یک کسب و کار برای رقابت در بازار و عملیات های اجرایی مربوط به آن می باشد.
عملیات های اجرایی شامل پیشبینی جریان نقدی و تجزیه و تحلیل فروش، هزینههای کالاهای فروختهشده، هزینههای عملیاتی، کارکنان و غیره است تا ایدهای از نحوه خرج کردن پول شما و تأثیر آن بر گزارشهای مالی آتی داشته باشید.
2- رویکرد بالا به پایین (Top-down)
این رویکرد شامل ارزیابی کل بازاری است که کسب وکار شما در آن فعالیت میکند.
با محاسبه اندازه کل بازار (Market Size) و کاهش بازارهایی که در آنها فعالیت نمیکنید، میزان سهم شما از کل بازار قابل محاسبه است، که به آن اصطلاحا SOM یا سهم بازار ( market share) گفته می شود.
این رویکرد نگاه گسترده تری به درآمد حاصل از مشتریان میدهد به طوریکه نشان میدهد که تمرکز شما باید برروی چه مخاطبانی باشد تا بتوانید پتانسیل رشد و میزان سهم خود از بازار را در یک دوره معین پیش بینی کنید.
بنابراین در این روش با نگاه به کل بازار از بالا شروع کرده و به سهم خود از کل بازار طی نگاه به سمت اجزا کوچکتر کسب وکار خود می رسید.
پیشبینی از بالا به پایین پیشبینی میکند که چقدر سهم بازار برای سودآوری لازم است.
در حالی که پیشبینی پایین به بالا درک این موضوع را ارائه میدهد که کدام فعالیتهای تجاری بیشترین تأثیر را بر عملکرد مالی دارند.
هر دو روش می توانند بسیار برای یک کسب و کار مفید باشند، و تصمیم گیری در مورد اینکه کدام یک را انتخاب کنید، اگر نه هر دو، بستگی به این دارد که برای چه چیزی از پیش بینی استفاده می کنید.
یک پیش بینی مالی از اجزایی تشکیل شده است؟
- مفروضات (Assumption)
- ملزومات (Facility)
- درآمد (income)
- هزینه (cost)
- جریانات نقدی (cash-flow)
پس از آشنایی با اجزای پیش بینی مالی درادامه به شرح هر یک میپردازیم، با ما همراه باشید.
مفروضات پیش بینی مالی چیست؟
مفروضات شامل نام ایده، مبنای دوره زمانی (مثلا 1 ساله)، مبنای محاسبات (ریال و…)، نرخ تورم (شامل:منابع انسانی، هزینه جاری، اجاره محل، افزایش تعداد خدمات در ماه) می باشد.
ملزومات پیش بینی مالی چیست؟
ملزومات شامل هزینه های مربوط به ضروریات تشکیل و ادامه کسب و کار همانند اجاره محل استقرار، تجهیزات داخلی و توسعه نرم افزاری می باشد.
جریان نقدی (cash flow) در پیش بینی مالی چیست؟
جریان نقدی به معنای میزان خالص پول نقد ورودی یا مشابه آن از طریق درآمد یا سرمایه گذار
و جریان نقدی خروجی به معنای خروج پول از طریق هزینه ها از یک کسب وکار است.
جریانهای ﻧﻘﺪ ورودی ﻣﻌﻤﻮﻻً ﻣﺠﻤﻮع جریانهای ﻧﻘﺪی ﻧﺎشی از ﻓﺮوش ﻛﺎﻻ و یا ﺧﺪﻣﺎت ﺑـﻪ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ﻳﺎ درﻳﺎﻓﺖ از ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﺎلی مثل وام و.. اﺳﺖ.
جریانهای ﻧﻘـﺪ ﺧﺮوجی نیز ﻣﻌﻤﻮﻻً ﺷﺎﻣﻞ ﭘﺮداﺧﺖ ﺣﻘﻮق ﺑــﻪ ﻛﺎرﻛﻨﺎن، ﺧﺮﻳﺪ ﻣﻮاد اوﻟﻴﻪ از عرضهکنندگان و ﺑﺎزﭘﺮداﺧﺖ بدهیهای کسب وکار اﺳﺖ.
درآمد و هزینه در پیش بینی مالی چیست؟
منظور از درآمد، پول ورودی به کسب وکار از طریق فروش کالا یا خدمت و هزینه ها عوامل خروجی پول از کسب و کار می باشند.
هزینه های یک کسب وکار شامل:
1- هزینه های عملیاتی (رهن واجاره شرکت، خرید تجهیزات و توسعه نرم افزاری و..)
2- هزینه تبلیغات و بازاریابی (هزینه جذب مشتری (CAC) و..)
3- هزینه منابع انسانی (حقوق کارمندان و پرسنل)
4- هزینه سرمایهای (هزینه های ناشی از خرید دارایی ثابت مولد جریان مثل خرید ساختمان)
چگونه یک فایل پیش بینی مالی برای کسب وکار، شرکت و یا استارتاپ خود طراحی کنیم؟
شرکت دانش بنیان توسعه نوآوری و فناوری تدبیر سینا در دپارتمان ارزیابی و سرمایهگذاری خود با بهره گیری از متخصصین حوزه مالی آماده خدمت رسانی در حوزه های تدوین فایل های پیش بینی مالی، تهیه و تدوین طرح کسب و کار (بیزیینس پلن)، تهیه امکان سنجی اقتصادی، ارزش گذاری کسب و کارها، ارزش گذاری شرکت های دانشبنیان، ارزش گذاری دانش فنی و ارزیابی تحقیق و توسعه شرکت های دانش بنیان و صنایع بزرگ می باشد.
در صورت هرگونه ابهام با مشاوران ما در ارتباط باشید.