preloader

روش نوشتن طرح توجیهی جامع؛ راهنمای ساده تدوین طرح توجیهی

نوشتن طرح توجیهی

نحوه نوشتن طرح توجیهی؛ راهنمای گام به گام به زبان ساده

طرح توجیهی سندی ست که همه جوانب حیاتی یک پروژه را می‌سنجد تا درنهایت به این نتیجه برسد که پروژه و ایده ما قابلیت اجرایی دارد یا نه؟!

گاهی ممکن است ایده ای برای راه اندازی خط تولید جدید داشته باشیم یا اینکه به دنبال تامین مالی از سرمایه گذار باشیم، در این صورت به نوشتن طرح توجیهی از ایده یا پروژه پیشنهادی خود سوق داده می‌شویم، حال این سوال پیش آید که چگونه باید یک طرح توجیهی را بنویسیم؟ رعایت چه نکاتی در آن اهمیت دارد؟ پس اگر علاقه مند به روش نگارش طرح توجیهی می‌باشید، مطالعه مقاله امروز از تدبیر سینا به شما مخاطب عزیز توصیه می‌شود.

مراحل نوشتن طرح توجیهی

گام اول: خلاصه اجرایی اولین مبحث از یک طرح توجیهی شامل سابقه، تاریخچه و تحوه فعالیت می باشد، که می توانید این قسمت را با معرفی صاحبان طرح استارت بزنید، سپس سابقه فعالیت خود را ذکر کنید و نقاط ضعف و قوت آن را بیان کنید. همچنین گزارش تخمین هزینه کرد های اجرای گذشته و آینده طرح در این گام، در جلب نظر سرمایه گذار و تایید آینده بینی شما مفید خواهد بود.

گام دوم: توضیح محصول/ خدمت در این گام محصول یا خدمت خود را توضیح دهید و سپس چرخه عمر محصول، مدت زمان لازم برای تولید و رسیدن به دست مشتری و برنامه خود را برای ارتقای محصول یا خدمت خود شرح دهید.

گام سوم: ملاحظات فناوری در این بخش از طرح توجیهی به توضیح دانش فنی لازم و تجهیزات لازم بپردازید، سپس مشخص کنید که این تجهیزات را در اختیار دارید یا باید آنها را بدست آورید! سپس هزینه‌های لازم برای بدست آوردن تجهیزات و دانش فنی لازم را برای سرمایه گذار و جهت ایجاد چشم انداز مالی برای خود مشخص کنید.

گام چهارم: بازار محصول/خدمات در گام چهارم از طرح توجیهی، بازار در دسترس و بازار محلی خود را مشخص کنید سپس بازار های بالقوه و آینده را که امکان ورود دارند اولویت بندی کرده و علت انتخاب خود را مشخص کنید. همچنین استراتژی و زمان بندی خود را برای رسیدن به بازار های آینده و گسترش بازار خود در این بخش ذکر کنید.

گام پنجم: استراتژی بازاریابی در این بخش از طرح توجیهی برنامه کوتاه مدت و بلند مدت خود را برای رسیدن به اهداف خود در پروژه و معرفی محصول یا خدمت خود به مشتری و اینکه تمرکز تان را برروی چه بازاری خواهید گذاشت مشخص کنید. سپس تعیین کنید که استراتژی شما برای افزایش اندازه بازارتان چگونه است؟!

گام ششم: سازمان / کارکنان در این گام به معرفی هیئت مدیره و سابقه فعالیت و تحصیلات آنها پرداخته و سپس افراد متخصص و کلیدی سازمان را مشخص کنید و برنامه خود را برای جذب افراد، مزیت رقابتی خود نسب به رقبا برای کارمندان و نگهداری آنها در سازمان مشخص کنید.

گام هفتم: برنامه زمانی در این گام از طرح توجیهی برنامه زمانی خود را برای شروع پروژه، رسیدن به بازدهی و سودآوری و پایان پروژه مشخص کنید، توجه داشته باشید که زمان بندی درست در اجرای پروژه نقش اساسی دارد.

گام هشتم: پیش بینی های مالی در این گام به بررسی هزینه های لازم در هر مرحله، نظیر تولید محصول یا خدمت، هزینه بازاریابی، نیروی انسانی و تجهیزات و مکان لازم بپردازید. همچنین نرخ بازگشت سرمایه و ارزیابی سود آوری در محدوده بلند مدت و کوتاه مدت نیز از اهداف این بخش می باشد.

گام نهم: یافته ها و توصیه ها در گام انتهایی به بررسی یافته های خود در گام های قبل بپردازید و در نهایت مشخص کنید آیا پروژه پیش روی شما ارزش وقت گذاشتن دارد یا نه؟ آیا می تواند سندی مطمئن برای نشان دادن ارزشمندی پروژه شما به سرمایه گذار باشد؟

آیا به سود آوری لازم خواهید رسید؟ آیا می توانید به اهداف خود در پروژه دست یابید و هزینه های تولید محصول و بازگشت سرمایه همراه با سود چند برابری را برای سرمایه گذار تضمین کنید؟ همه این موارد در این گام از طرح توجیهی نتیجه گیری خواهد شد.

نگارش طرح توجیهی

جمع بندی:

در این مقاله از تدبیر سینا سعی کردیم نحوه نوشتن طرح توجیهی را برای شما توضیح دهیم، درواقع طرح توجیهی نقش مهمی در تصمیم گیری ما برای شروع یا ادامه یک پروژه دارد، همچنین به سرمایه گذار این اطمینان را می دهد که پروژه ما ارزش سرمایه گذاری دارد یا نه؟! تا سرمایه گذار با رویکرد روشن تری پروژه ما را از میان تعداد زیاد پروژه ها انتخاب کند و به بازدهی آن امیدوار باشد و خطر سرمایه گذاری خود را نیز کاهش دهد.

مشاوره نوشتن طرح توجیهی اقتصادی

شرکت دانش بنیان نوآوری و فناوری تدبیر سینا با بیش از 15 سال سابقه در حوزه اکوسیستم فناوری و جذب متخصصان با تجربه، آماده خدمت رسانی در حوزه مشاوره طرح توجیهی طرح های اقتصادی، مالی و… می باشد، جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس حاصل فرمایید.