preloader

تجاری سازی چیست؟ تجاری سازی محصول و کسب و کار

تجاری سازی محصول چیست؟ مزایا و روش ها به زبان ساده

اگر صاحب یک ایده منحصر به فرد باشید باید به شما بگویم که تا زمانی که آن را به یک محصول قابل فروش تبدیل نکنید و از آن پول درنیاورید، ایده شما هیچ سودی نداشته و در گوشه ذهن شما خاک می‌خورد درحالی که هیچ کس با آن آشنا نشده و ارزش آن را درک نکرده است، بنابراین باتوجه به دغدغه شما مخاطبین عزیز در این مقاله از تدبیر سینا قصد داریم درمورد یکی از مهم ترین مفاهیم کسب وکار یعنی تجاری سازی محصول صحبت کنیم، با ما همراه باشید.

تجاری سازی محصول چیست؟

تجاری سازی فرآیندی ست که به شما کمک می‌کند تا ایده خود را به یک محصول قابل عرضه به بازار تبدیل کنید، در طی این فرآیند شما مشکلات محصول پیشنهادی خود را حل می‌کنید و با کمک تحقیقات بازار به این نتیجه می‌رسید که چه زمانی محصول خود را به بازار عرضه کنید که درگیر مشکلات بازار نشوید.

در فرآیند تجاری سازی محصول به بررسی تجهیزات فنی و سرمایه ای خود پرداخته و در نهایت تصمیم می‌گیرید که چه بازاری برای محصولتان مناسب است؟ بازار محلی بهتر است یا بین المللی؟

همچنین در طی تجاری سازی محصول کارآفرین تصمیم می‌گیرد که چه مصرف کننده ای از میان انواع مصرف کنندگان مناسب تر است ؟ تا محصول خود را برای ورود به بازار در ابتدا به آنها عرضه کند.

مراحل تجاری سازی

تجاری سازی نیازمند یک دوره استراتژی بازار و عرضه محصول می‌باشد که شامل موارد زیر است:

مرحله ایده پردازی

در مرحله ایده پردازی تجاری سازی محصول، درمورد محصول، قیمت گذاری آن، مکان انتخابی فروش و نحوه تبلیغ تفکر می‌شود تا بهترین نتایج میسر شوند. همچنین در این مرحله جهت تحقیق و توسعه محصول باید به حدی تلاش شود تا ارزش واقعی محصول اثبات شود و سود آوری آن تضمین گردد.

مرحله فرآیند کسب و کار

در مرحله فرآِیند کسب وکار تجاری سازی محصول، در زمینه هایی همچون استراتژی بازار، امکان سنجی یا طرح توجیهی محصول و هزینه‌های اجرایی آن پرداخته می‌شود.

مرحله پیدا کردن ذینفعان

و در مرحله پیدا کردن ذینفعان تجاری سازی محصول تلاش می‌شود تا کسانی که از تجاری سازی محصول سود می‌برند مشخص گردد، زیرا باید توجه داشت که محصول مان در صورتی در بازار موفق خواهد شد، که حقوق ذینفعان و مشتریان هدف خود را در نظر داشته باشیم.

مزایای تجاری سازی کسب وکار چیست؟

انتخاب بهترین محصول برای عرضه به مشتری

افزایش بازگشت سرمایه

مسیر تولید روشن و کاربردی تر

گرفتن تصمیمات سنجیده راحت تر می‌شود

هزینه های عمومی کاهش می‌یابد

تفاوت تجاری سازی محصول و راه اندازی محصول چیست؟

راه اندازی محصول زمانی اتفاق می‌افتد که محصول شما آماده عرضه به مشتری بوده و شما در جهت معرفی آن به مشتری و افزایش علاقه مندی مشتریان هدف تلاش می‌کنید.

اما تجاری سازی محصول قبل از آماده سازی محصول اتفاق می‌افتد و درواقع در طی فرآیند تجاری سازی محصول شما در تلاش هستید تا ایده خود را به محصولی که مشتریان خواهان آن هستند تبدیل کنید تا بیشترین سودآوری را ایجاد کنید.

تجاری سازی شامل 4 مولفه اصلی تولید، توزیع و بازاریابی و فروش است در حالی که راه اندازی محصول تنها به بازاریابی و فروش می‌پردازد.

تجاری سازی محصول

روش های تجاری سازی محصول چیست؟

تجاری سازی ایده

در این روش تجاری سازی محصول، شما ایده ای در سر می پرورانید که در ابتدا باید اجرایی بودن آن را مورد ارزشیابی قرار دهید، به این معنا که اصلا ایده شما از نظر فنی و اقتصادی قابل اجراست یا نه؟ سپس باید بررسی کنید که زمانی که ایده شما تبدیل به محصول شد، آیا از نظر اقتصادی پاسخگوی نیازهای شما خواهد بود؟ سود آوری لازم را دارد؟ و نیازهای مشتری و اهداف شما را تامین می‌کند یا نه؟ این روش از تجاری سازی محصول از ابتدایی ترین مرحله شروع شده و تا زمان فروش فاصله زیادی دارد.

تجاری سازی اختراع یا فناوری

در این روش از تجاری سازی کسب وکار، شما نسبت به روش تجاری سازی ایده یک گام جلوتر هستید، چراکه ایده شما به یک محصول برآورده کننده نیاز مشتری تبدیل شده است، حال با توجه به اینکه اختراع یا فناوری شما به طور مستقیم با مشتری در ارتباط است یا منجر به افزایش کارایی یک صنعت خاص می‌شود، تجاری سازی متفاوتی دارد.

تجاری سازی محصول و خدمات

در این روش از تجاری سازی کسب وکار، رقابت میان محصولات مشابه بازار با محصول شماست، که با توجه به مشخص بودن مشتریان هدف و بالقوه شما دیگر نیازی به پیدا کردن مشتریان هدف خود ندارید. و در صورتی که به معرفی مزیت رقابتی خود با سایر رقبا بپردازید می‌توانید بازار را جلب کنید، اما توجه داشته باشید با وجود اقیانوس سرخ رقبای قدرتمند به همین راحتی نمی‌باشد.

جمع بندی مطالب:

در این مقاله از تدبیر سینا سعی کردیم درمورد یکی از مفاهیم مهم کسب وکار یعنی تجاری سازی محصول صحبت کنیم، اینکه تجاری سازی محصول تا چه حد در ارائه بهترین محصولات به مشتری و کاهش هزینه ها می‌تواند موثر واقع شود. سپس از مزایا و مولفه‌های مورد بررسی آن صحبت کردیم و این که باتوجه به اینکه شما قرار است ایده خود را به محصول تبدیل کنید!

صاحب اختراع و فناوری به خصوصی هستید و یا اینکه به دنبال ارائه محصولی مشابه با مزیت‌های متفاوت هستید همه این‌ها می‌تواند در انتخاب روش تجاری سازی شما متفاوت عمل کند.

کلام آخر:

تجاری سازی محصول یا کسب وکار نیازمند یک فرآِیند تخصصی است، که منجر به موفقیت عرضه محصول و کاهش هزینه‌ها گردد، شرکت نوآوری و فناوری تدبیر سینا با داشتن متخصصان با تجربه در حوزه اکوسیستم فناوری کشور آماده خدمت رسانی در حوزه مشاوره تجاری سازی محصول و تجاری سازی فناوری می‌باشد، در صورت نیاز به مشاوره کافیست با ما تماس حاصل فرمایید.

۳۲۹۰۵۲۹۴-۰۲۵