preloader

تجاری سازی فناوری چیست؟ 6 مرحله + نحوه تجاری سازی فناوری

تجاری سازی فناوری

نحوه تجاری سازی فناوری؛ راهنمای گام به گام

تجاری سازی فناوری یا محصول یکی از رویکردهای مهم در جهت تبدیل ایده ها به محصول قابل عرضه به بازار می‌باشد، همانطور که می‌دانید استارتاپ‌ها از همان ابتدای شروع کسب وکار خود در خطر از دست دادن سرمایه می‌باشند، اما با کمک رویکرد تجاری سازی فناوری استارتاپ‌ها خود را برای هر آشوبی در بازار آینده آماده کرده و نواقص احتمالی محصول خود را برطرف می کنند.

همچنین کارآفرین با کمک رویکرد تجاری سازی فناوری تلاش می‌کند تا بهترین محصولی که مشتری هدف به آن علاقه مند است، در بازار عرضه شود تا کمترین از دست دادن سرمایه اتفاق بیوفتد، به دلیل اهمیت تجاری سازی فناوری در حیات و شکل گیری یک استارتاپ، در این مقاله از تدبیر سینا قصد داریم درمورد مراحل تجاری سازی فناوری صحبت کرده و گام به گام با دستورالعمل آن پیش برویم، با ما همراه باشید.

مراحل تجاری سازی فناوری چیست؟

گام اول: ایده خود را شفاف سازی کنید.

در گام اول از تجاری سازی فناوری، باید به طور روشن و واضح ایده خود را تعریف کنید، محصولتان را معرفی کنید و مشخص کنید که محصول شما قرار است چه نیازی از مشتری هدف را برآورده کند؟ چه ارزشی برای او ایجاد سازد؟ آیا می تواند مشکل مشتری را برطرف کند؟ باتوجه به چرخه تولید محصول و ارزشی که ایجاد میکند، استراتژی قیمت گذاری آن را مشخص کنید؟ و تعیین کنید که محصول خود را بناست با چه قیمتی به بازار و فروشندگان عرضه کنید!

گام دوم: هماهنگ سازی محصول با هسته تجاری

هسته تجاری شما همان عامل به وجود آورنده کسب وکار شما یا بهتر بگویم هدف شما از تاسیس کسب وکارتان بوده است، اهداف بنیان گذاران کسب وکار یک صنعت خاص لزوما با هم برابر نیست.

برای مثال در صنعت تجهیزات پزشکی شاید یک کارآفرین هدفش تولید محصول با کیفیت ارزان باشد در حالی که کارآفرین دیگر در این حوزه، دغدغه کیفیت بالاتر حتی با قیمت بیشتر را داشته باشد.

در این گام از تجاری سازی فناوری باید مشخص کنید که محصول شما تا چه حد به هسته تجاری شما نزدیک است، برای مثال اگر ایده شما مشابه با محصولاتی باشد که قبلا تولید کرده اید استراتژی کمتری برای تجاری سازی خود نیاز دارید؛ و بالعکس اگر ایده شما متنوع تر و ارتقا یافته تر باشد، نیازمند استراتژی مناسب تری جهت رسیدن به زیر ساخت های لازم جهت تجاری سازی فناوری می باشد.

گام سوم: مشتریان هدف خود را شناسایی کنید.

ابتدا با مشتریان فعلی خود محصول را در میان بگذارید و ببینید که نیازهای آنها را برآورده می‌کند؟ ارزشی که برای آن‌ها ایجاد می‌کند متناسب با مشکل آنهاست؟ برای بهتر انجام شدن این مرحله از تجاری سازی فناوری، کافیست یک شخصیت خریدار واقعی ایجاد کنید و بر این اساس استراتژی شناسایی مشتریان هدف خود را تعریف کنید.

گام چهارم: محصول خود را تبلیغ کنید!

شما در این مرحله از تجاری سازی فناوری میبایست حداکثر تلاش خود را برای جذب مشتریان بیشتر و معرفی محصول خود انجام دهید! برای مثال از تبلیغات افراد صاحب نظر استفاده کنید، در رسانه های اجتماعی فعال باشید ویا از تبلیغات تلویزیونی و قبل از پخش برنامه ها استفاده کنید!

گام پنجم: طرح فروش محصول خود را مشخص کنید.

در این گام از تجاری سازی فناوری باید برنامه ای جهت فروش محصول خود ایجاد کنید، این برنامه به شما کمک می‌کند به مشتری ایده آل خود دست یابید. ایجاد یک برنامه برای فروش مشتریان هدف، اهداف درآمد، استراتژی های فروش و شرایط بازار و توانمندی های تیم شما را درنظر می‌گیرد تا بهترین نتیجه ایجاد شود.

گام ششم: وقت تحلیل نتایج است!

یکی از موراد مهمی که باید در این گام از تجاری سازی فناوری به آن دست یابید، پیش بینی حجم درآمد، حاشیه ناخالص سود، مقادیر فروش و درآمد عملیاتی شما در سه سال آینده است که با عنوان فایل پیش بینی مالی شناخته می شود.

در نهایت تحلیل نتایج 5 گام گذشته در این گام موجب انتخاب درست کانال های فروش و توزیع و استراتژی تولید شما خواهد شد.

مراحل تجاری سازی فناوری

مثال تجاری سازی فناوری

فرض کنید یک کارگاه کوچک تولید شیرینی مناسب دیابتی ها دارید، درصورتی که بخواهید مشتریان بیشتری جذب کنید می‌توانید محصولات خود را بسته بندی کرده و در سوپر مارکت ها عرضه کنید تا از این طریق مشتریان بیشتری به محصول شما دست یابند. یا آن را به انجمن های دیابتی معرفی کنید تا آن را به بیماران تحت پوشش خود به عنوان نمونه محصول عرضه کرده و از آن‌ها بازخورد بگیرند و مشتریان هدف جدید شما شوند.

کلام آخر:

تجاری سازی فناوری یک رویکرد تخصصی ست که نیازمند مشاوره گرفتن از افراد متخصص و باتجربه دارد، یکی از خدمات شرکت دانش بنیان نوآوری و فناوری تدبیر سینا مشاوره در حوزه تجاری سازی محصول و فناوری و طراحی فایل پیش بینی مالی می‌باشد که به همین جهت می‌توانید با بهره گیری از متخصصان باتجربه ما در این حوزه، از تجاری سازی فناوری خود مطمئن باشید.

۳۲۹۰۵۲۹۴-۰۲۵