preloader

تامین مالی مبتنی بر بدهی به زبان ساده

داستان هر کسب وکار موفقی پر از فراز و فرودها، موفقیت‌ها و شکست هاست، اما آن چیزی که کسب وکار ها را نسبت به همدیگر متمایز میکند نحوه اداره آنها و پیش بینی رخدادهای آینده است.

تاثیر پشتوانه مالی خوب بر ارتقای منظم یک کسب وکار بر هیچ کس پوشیده نیست.

اما سوال اینجاست که چگونه می توان تامین مالی یک کسب وکار را تضمین کرد؟ و چگونه می توان به آن دست یافت؟

نگران نباشید در بلاگ امروز از تدبیر سینا قصد داریم یکی از روش های تامین مالی که به تامین مالی مبتنی بر بدهی شناخته می شود، را برای شما شرح دهیم.

از آنجاییکه لازمه موفقیت، اطلاعات بالای شما در زمینه کاری تان است، پس با ما همراه باشید.

تامین مالی مبتنی بر بدهی چیست؟

زمانیکه منابع مالی از طریق قرض گرفتن از سرمایه گذارانی غیر از سهامداران شرکت جذب شوند، تامین مالی مبتنی بر بدهی اتفاق افتاده است.

ابزار های تامین مالی از طریق بدهی چیست؟

  1. اوراق مشارکت
  2. صکوک

اوراق مشارکت چیست؟

اوراق بهادار بانامی که با مجوز سازمان بورس برای مدت معینی توسط شرکت های پذیرفته شده در بورس به منظور تامین قسمتی از منابع مالی مورد نیاز طرح های نوسازی و توسعه شرکت مذکور انتشار یافته و عرضه آن از طریق بورس انجام می شود.

کسانی که داری اوراق مشارکت هستند به نسبت قیمت اسمی و مدت زمان مشارکت خود در مجموعه منافع طرح های مربوط سهیم می شوند.

مزایای اوراق مشارکت چیست؟

انواع اوراق مشارکت چیست؟

سرمایه گذاران در اوراق مشارکت، با خرید برگه اوراق در یک پروژه خاص شریک می شوند و طی مدت زمان تا سر رسید سود های فصلی علی الحساب دریافت می کنند و در سررسید با تسویه اوراق، رابطه شان با شرکت منتشرکننده اوراق قطع می شود.

  • اوراق مشارکت قابل تبدیل

اوراق مشارکت قابل تبدیل به این معناست که این اوراق قابل تبدیل به سهام همان شرکت ناشر اوراق، در سررسید نهایی یا قبل از آن می باشد.

  • اوراق مشارکت قابل تعویض

در این نوع از اوراق مشارکت، اوراق قابل تعویض با سهام سایر شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار می باشد، که در این صورت ناشر اوراق موظف است حداقل به میزان اوراق مشارکت قابل تعویض موجودی سهام شرکت های مذکور را تا سررسید نهایی نگه داری نماید.

فرآیند انتشار اوراق مشارکت

صکوک چیست؟

ابزار های مالی اسلامی که مبتنی بر یک دارایی فیزیکی هستند در این دسته جای می گیرند و دارندگان این اوراق در حقیقت مالکان دارایی بوده و به صورت مشاع مالک یک یا مجموعه ای از دارایی ها و منافع حاصل از آن می باشند.

انواع صکوک

  • غیر انتفاعی
  • قرض الحسنه، وقف
  • انتفاعی
  • معاملاتی: اجاره، استصناع، مرابحه، جعاله، منفعت
  • مشارکتی: مضاربه، وکالت، مزارعه، مساقات، مشارکت

پس از آشنایی با انواع صکوک و تعریف آن در ادامه به بررسی هر یک از این انواع صکوک میپردازیم، در ادامه با ما همراه باش. 

اوراق اجاره چیست؟

در اوراق اجاره طی عقد قرارداد یک طرف منافع عین مال خود را در برابر اخذ اجرت با دیگری معامله میکند.

در حقیقت اوراق بهادار بانامی است که دارنده آن به صورت مشاع، مالک بخشی از دارایی است که منافع آن بر اساس قرارداد اجاره به مصرف کننده یا بانی واگذار شده است. در صکوک اجاره حق استفاده از منافع در برابر اجاره بها از مالک به شخص دیگری منتقل میشود این اوراق را میتوان در بازار ثانویه و به قیمتی که به وسیله عامل های بازار تعیین میشود معامله کرد.

ویژگی ها و مزایای اوراق اجاره

  • این اوراق ابزار مناسبی برای جذب نقدینگی در دست مردم و هدایت آنها به سمت تأمین نیازهای سرمایه ای بنـگاه های اقتصادی و طرحهای عمرانی دولت می باشد.
  • این اوراق با تجمیع و تخصیص بهینه منابع به رشد اقتصادی کشور کمک میکند
  • اگر بازار اولیه و ثانویه اوراق اجاره به صورت رقابتی سالم اداره شود و نرخ بازدهی اوراق به سمت نرخ متوسط بازدهی سرمایه در بخش واقعی اقتصاد حرکت کند اوراق اجاره می تواند ابزار مناسبی برای توزیع عادلانه ارزش افزوده بیــن عوامل تولید سرمایه و نیروی انسانی باشند.
  • این اوراق میتواند مانند سایر اوراق، ابزاری کارآمد برای اجرای سیاست های پولی توسط بانک مرکزی باشد.

انواع اوراق اجاره

اوراق اجاره را میتوان با توجه به هدف انتشار به سه دسته اوراق اجاره تأمین دارایی، اوراق اجاره تأمین نقدینگی و اوراق اجاره رهنی تقسیم نمود.

1- اوراق اجاره تأمین دارایی

اوراق اجاره تأمین ،دارایی، اوراقی است که در آن نهاد، واسط یک دارایی یا مجموعه ای از دارایی ها را از طرف سرمایه گذاران از فروشنده ای خریداری نموده و به بانی اجاره می دهد.

از آنجا که اوراق اجاره جهت به دست آوردن یک دارایی خاص برای بانی توسط واسط منتشر میشود لذا به این اوراق اوراق اجاره تأمین دارایی گفته می شود.

2- اوراق اجاره رهنی

در این نوع از اوراق اجاره، که بیشتر مورد استفاده بانک ها، لیزینگ ها و مؤسسات اعتبار دهنده می باشد، بانی (بانک) تسهیلاتی که قبلا در قالب عقد اجاره به شرط تملیک پرداخته کرده را به شخص ثالثي (واسط) می فروشد.

 بنابراین ابتدا واسط اوراق اجاره را منتشر می نماید و سپس دارایی هایی که بانک در قالب عقد اجاره به شرط تملیک در طی زمان به افراد مختلفی داده است را از وی خریداری می نماید.

3- اوراق اجاره تأمین نقدینگی

در این نوع از اوراق، اجاره واسط با واگذاری اوراق به مردم و جمع آوری وجوه، به وکالت از آن ها یک دارایی ثابت مشهود را از بانی خریداری کرده سپس به (بانی) اجاره می دهد، به عبارت دیگـر ایـن نـوع از اوراق مبتنی بر فروش و اجاره دارایی(ها) است.

 در این حالت بانی با استفاده از اوراق اجاره، اقدام به تأمین نقدینگی موردنیاز خود کرده و به بیان ساده تر می توان گفت که بانی توانسته است با وثیقه قرار دادن دارایی خود، مبلغی را جهت رفع نیازهای نقدینگی خود کسب نماید، این عامل سبب نام گذاری این اوراق به اوراق تأمین نقدینگی شده است.

——————————————————————————————————————————————————————

مرور مطالب:

در این بلاگ از تدبیر سینا یکی از روش های تامین مالی که به نام مبتنی بر بدهی شناخته می شود را بررسی کردیم و انواع آن که شامل اوراق مشارکت و صکوک بود را توضیح دادیم، سپس انواع صکوک را ذکر کردیم و به اوراق اجاره رسیدیم، اما به دلیل رعایت حال شما دوست عزیز ادامه انواع صکوک را در مقاله بعدی بررسی میکنیم، پس منتظر مقاله بعدی باشید.

در صورت هرگونه ابهام در متن کافیست با دپارتمان مالی و بازار های سرمایه تماس حاصل فرمایید، همچنین این نوید را به شما می دهیم که شرکت دانش بنیان نوآوری و فناوری تدبیر سینا آماده خدمت رسانی در حوزه های مشاوره برای انتشار اوراق به منظور تامین مالی طرح های شرکت های دانش بنیان و همچنین انجام فرآیند مشاوره پذیرش شرکت های دانش بنیان در بازار سرمایه یا همان عرضه عمومی اولیه سهام (IPO) آنها را ارائه می نماید.