preloader

امکان سنجی فنی چیست؟ روش طرح این امکان سنجی چگونه است؟

امکان سنجی فنی پروژه چیست؟ اهداف و مراحل

هنگامی که ایده ای در ذهن ما ایجاد می شود، در ابتدا می بایست ایده مورد نظر ما چکش کاری شود و نقایص احتمالی آن برطرف شده تا به قابلیت اجرا دربیاید، اما درصورتی که بخواهیم ایده خود را برای جذب سرمایه به سرمایه گذار ارائه کنیم، به یک سند محکم از ارزشمندی اجرای ایده خود نیازمندیم تا قابل وقوع بودن آن را از نظر فنی اثبات کنیم، در اینجا از مفهومی به عنوان طرح امکان سنجی فنی استفاده می‌گردد که ایده شما را از نظر قابل وقوع بودن و دانش فنی مورد بررسی قرار می دهد، در مقاله امروز از تدبیر سینا بنا داریم درمورد این نوع مهم از امکان سنجی صحبت کنیم، با ما همراه باشید.

امکان سنجی فنی چیست؟

امکان سنجی فنی پروژه در واقع ارزیابی اجرای آینده نگر ایده شما و توسعه یک محصول یا پروژه پیشنهادی از نگاه فنی است. درواقع طراحی محصول شما می بایست با منابع، فناوری و قابلیت‌های کلی تیم هم راستا باشد.

به طوری که هدف اصلی انجام یک مطالعه امکان سنجی فنی این است که تصمیمات آگاهانه در مورد تولید در مراحل اولیه چرخه عمر محصول گرفته شود، تا درصورت وجود موانع فنی و ریسک های بالقوه با آنها مقابله شود.

مطالعه امکان سنجی فنی یک رویکرد حیاتی در توسعه محصول است، که به سوالات مهم در مورد پیاده سازی، تولید و عملکرد محصول در محدوده منابع موجود پاسخ می دهد.

هدف امکان سنجی فنی چیست؟

شناسایی ریسک ها و فرصت های فنی

این موضوع در امکان سنجی فنی قابلیت مقابله با ریسک های پیش رو و ایجاد استراتژی مناسب را ایجاد می کند، همچنین کارفرما متوجه می شود با توجه به ریسک های پیش رو، پروژه از لحاظ فنی امکان پذیر است یا نه؟

کاهش هزینه ها

با شناسایی ریسک های فنی بالقوه در امکان سنجی فنی، کارفرما خطرات شکست تولید محصول را کاهش می دهد و از این طریق با جلوگیری از تاخیر در تولید در کاهش هزینه ها موثر واقع می شود.

بهبود کیفیت محصول

با کمک امکان سنجی فنی کارفرما می تواند برروی تولید محصول نهایی با بیشترین رضایت مشتری که دارای کمترین محدودیت ها و نواقص فنی است، اقدام کند.

افزایش نوآوری

امکان سنجی فنی با شناسایی فناوری های جدید در حوزه پروژه پیشنهادی امکان ایجاد نوآوری و مزیت رقابتی را برای کارفرمایان ایجاد می کند.

پس از بیان اهداف امکان سنجی فنی حال نوبت به مراحل انجام آن میرسد که در ادامه به آن اشاره می کنیم با ما همراه باشید.

امکان سنجی فنی

مراحل امکان سنجی فنی چیست؟

مرحله اول: طرح کلی الزامات فنی

از طریق همکاری تیم طراحی محصول، تیم تحقیق و توسعه و سرمایه گذارن و کارفرمایان کلیه الزامات فنی را مشخص کنید، این بخش به ارزیابی دانش فناوری، انتظاراتی که از محصول می رود و شناسایی کلیه جنبه های فنی محصول کمک میکند.

مرحله دوم: شناسایی محدودیت ها و مفروضات

در این مرحله هر گونه محدودیتی را که ممکن است مستقیماً بر امکان سنجی فنی تأثیر بگذارد، شناسایی کنید، مانند تخصیص منابع، محدودیت های بودجه و ..، توجه کنید که همه مفروضات مطرح شده در طول مطالعه باید مورد توجه قرار گیرند.

مرحله سوم: معیارهای ارزیابی را تدوین کنید

ایجاد معیارهای ارزیابی درست برای تست‌های امکان‌سنجی فنی بسیار مهم است تا ارزیابی دقیق‌ترین و صادق‌ترین محصول پیشنهادی باشد.

مرحله چهارم: تحقیق روی رقبا را انجام دهید

در این مرحله لازم است تا برروی محصولات مشابه بازار تحقیق کرده و فناوری های به کار رفته، ریسک های موجود و.. را شناسایی کنید، این روش به شناسایی بهترین شیوه ها در صنعت کمک خواهد نمود.

مرحله پنجم: روش های مختلف اجرای پروژه خود را در نظر بگیرید

روش های مختلفی برای ایجاد محصول شما وجود دارد و انتخاب روش مناسب به امکان سنجی فنی شما بستگی دارد، که در ادامه به چند روش قابل استفاده اشاره خواهیم کرد.

  1. اثبات مفهوم (proof of concept(poc)) این روش شامل استفاده از یک نمونه اولیه در مقیاس کوچک برای آزمایش امکان سنجی عملکردهای فنی خاص انتخاب شده از محصول است، دلیل اصلی استفاده از این روش جلوگیری از سرمایه گذاری روی یک ایده غیر قابل پیش بینی می باشد.
  2. نمونه سازی فنی(Technical Prototyping) در این روش شما به حداقل محصول پذیرفتنی(mvp) که دارای کیفیت لازم است بسنده کرده تا آن را از نظر فنی و بازخورد مشتری بسنجید و نقایص احتمالی آن را رفع کنید.
  3. معماری محصول(Product Architectural) این بخش از مطالعه امکان سنجی فنی شامل ارزیابی طراحی محصول پیشنهادی است. در این روش تمام جزئیات محصول پیشنهادی برای به دست آوردن بینش در مورد عواملی مانند انطباق ساختاری، مقیاس‌پذیری و خطرات احتمالی مورد مطالعه قرار خواهند گرفت.

مرحله ششم: آزمایش عملکرد

درصورتیکه آزمایش عملکرد برای یک محصول قابل اجرا باشد، این مرحله می تواند برای ارزیابی عواملی که بر عملکرد و تحویل محصول تأثیر می گذارد، اعمال شود.

مرحله هفتم: ارزیابی منابع و امنیت

این مرحله شامل ارزیابی در دسترس بودن منابعی مانند دانش فنی، نیروی کار، تخصص و … و ارزیابی الزامات امنیتی است که محصول جدید را به همراه دارد.

مرحله هشتم: تجزیه و تحلیل ریسک

شناسایی ریسک و محدودیت های بالقوه در ابتدای کار و تطبیق با محصول جدید در ارائه بهترین محصول کمک کننده خواهد بود، همچنین بهتر است به طور همزمان برنامه ای برای کاهش هر گونه شکست های پیش بینی نشده تهیه کنید.

مرحله نهم: تحلیل هزینه و فایده

در نهایت در مرحله آخر امکان سنجی فنی، مقایسه هزینه های انجام شده در اجرای پروژه با بازده بالقوه ای که از محصول به دست می آید، درک درستی از قابلیت مالی محصول به کارفرمایان داده تا تصمیم گیری درستی در ادامه اجرای پروژه و رسیدن به محصول نهایی یا ترک پروژه داشته باشند.

جمع بندی:

در مقاله امروز از تدبیر سینا درمورد یکی از انواع مهم امکان سنجی، یعنی امکان سنجی فنی صحبت کردیم و از اهداف امکان سنجی فنی که شامل کاهش هزینه، رفع محدودیت ها و ریسک های بالقوه و ایجاد نوآوری در محصول است صحبت کردیم، سپس به 9 مرحله اجرای امکان سنجی فنی پرداختیم که درنهایت به این نتیجه رسیدیم که انجام همه مراحل به تصمیم گیری درمورد اجرای پروژه کمک خواهد کرد.

نوع دیگر امکان سنجی، امکان سنجی اقتصادی است؛ که اهمیت زیادی در موفقیت کسب و کار دارد.

مشاوره امکان سنجی فنی طرح های اقتصادی

شرکت نوآوری و فناوری تدبیر سینا با بهره گیری از متخصصان مالی و اقتصادی آماده خدمت رسانی در حوزه های امکان سنجی فنی، اقتصادی و… برای پروژه‌ها می‌باشد، در صورت تمایل به مشاوره با ما تماس حاصل فرمایید.

۳۲۹۰۵۲۹۴-۰۲۵