preloader

امکان سنجی اقتصادی+ توضیح مراحل و مزایا

امکان سنجی اقتصادی

امکان سنجی اقتصادی پروژه چیست؟

امری بدیهی ست که برای شروع هر پروژه یا کسب وکاری به سرمایه نیاز داریم، این سرمایه می تواند از ذخیره درآمدی ما و یا با استفاده از سرمایه گذاران و یا وام های بانکی تامین شود. حال سوال اینجاست، درصورتی که خواهان تامین مالی توسط سرمایه گذاران یا وام‌های بانکی باشیم چطور به آنها اثبات کنیم که پروژه ما ارزش سرمایه گذاری دارد و میتوانید به ما اعتماد کنید و سرمایه خود را در ازای اعطای سود چند برابری دراختیار ما قرار دهید!؟

یکی از انواع طرح‌های قابل استفاده برای این موضوع، استفاده از طرح امکان سنجی اقتصادی می باشد، این طرح سندی مهم در جهت افزایش اعتماد سرمایه گذاران به پروژه شما و سرمایه گذاری نهایی می‌باشد. با توجه به اهمیت تامین مالی در رشد کسب و کار و چرخ اقتصادی کشور در این مقاله از تدبیر سینا قصد داریم در مورد طرح امکان سنجی اقتصادی صحبت کنیم با ما همراه باشید.

اهداف امکان سنجی اقتصادی پروژه چیست؟

امکان سنجی اقتصادی با هدف اثبات توانمندی یک پروژه در رفع هزینه‌های خود و بازگشت سرمایه با سود معقول به سرمایه گذاران می‌باشد. این طرح با محاسبه هزینه‌های تولید، نیروی کار و هزینه های عملیاتی مشخص می‌کند که یک پروژه از لحاظ بازدهی به صرفه می‌باشد یا نه؟

امکان سنجی اقتصادی یکی از انواع مهم امکان سنجی پروژه می‌باشد، که معمولا در کنار امکان سنجی فنی و عملیاتی جهت تشخیص عملی بودن و ارزشمند بودن یک پروژه پیشنهادی استفاده می‌شود. برای مثال زمانی که یک شرکت بخواهد خط تولید جدید راه بیندازد، این شرکت برای تعیین هزینه های توسعه و تولید محصولات جدید و همچنین درآمد پیش بینی شده از فروش، تجزیه و تحلیلی را انجام خواهد داد.

این شرکت همچنین عواملی مانند اندازه بازار محصولات جدید، سطح رقابت و مشتریان هدف را در نظر می‌گیرد، در واقع این شرکت از این اطلاعات برای تصمیم گیری در مورد راه اندازی خط تولید جدید استفاده می کند. سپس هزینه های پروژه را ارزیابی کرده و آنها را با درآمد پیش بینی شده مقایسه می‌کنند تا تعیین کنند، که آیا پروژه از نظر اقتصادی امکان پذیر است یا خیر؟

آنها همچنین عوامل دیگری مانند ریسک ها و چالش های بالقوه، شرایط کلی بازار، و توانایی شرکت برای راه اندازی خط تولید جدید را در نظر می گیرند، تا در نهایت به این نتیجه برسند که راه اندازی خط تولید جدید برای آنها به صرفه خواهد بود یا نه؟

در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که اساسا چه عناصری در امکان سنجی اقتصادی مورد بررسی قرار می‌گیرند، با ما همراه باشید.

امکان سنجی اقتصادی چیست

مراحل امکان سنجی اقتصادی چیست؟

عواملی که در یک امکان سنجی اقتصادی موفق بررسی می‌شوند شامل موارد زیر است که در ادامه به بررسی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

تحلیل بازار (market analysis)

تحلیل بازار یکی از عواملی ست که در امکان سنجی اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرد، این بخش به بررسی داده های حاصل از بازار مورد فعالیت شما پرداخته و به تجزیه و تحلیل اندازه و رشد بازار، عرضه و تقاضا محصول یا خدمت فعلی و پیش بینی شده، چشم انداز رقابتی و مشتریان هدف می پردازد.

این اطلاعات می تواند برای تصمیم گیری آگاهانه‌تر در مورد پروژه یا سرمایه گذاری، از جمله تصمیم گیری در مورد قیمت گذاری، بازاریابی و توزیع استفاده شود.

تحلیل استراتژیک (strategic analysis)

یکی دیگر از عناصر قابل بررسی در امکان سنجی اقتصادی تحلیل استراتژیک می باشد، تحلیل استراتژیک مجموعه ای از فعالیت هاست که سازمان و محیط اطراف آن را به گونه ای ارزیابی می کند که منجر به تدوین استراتژی مناسب می گردد. تحلیل استراتژیک به معنای شیوه صحیح تفکر استراتژیک توسط افراد و سازمان ها است.

چنین تحلیلی باید جامع باشد و از روش های کمی و کیفی در زمینه های اقتصاد، مالی، بازاریابی، اقتصاد سنجی، آمار، روانشناسی، روابط بین الملل، امنیت و دفاع استفاده کند. مرحله نهایی تحلیل استراتژیک، تعریف و ارزیابی موقعیت استراتژیک شرکت است. تحلیل استراتژیک به ما پاسخی به این سوال می‌دهد: شرکت در چه شرایطی در آینده فعالیت خواهد کرد و چه امکاناتی برای انطباق با آنها دارد.

تحلیل اقتصادی (economic analysis)

در این بخش از امکان سنجی اقتصادی می‌توان برای مطالعه پدیده ها و فرآیندهای اقتصادی در مقیاس کل اقتصاد (تحلیل اقتصاد کلان) و همچنین پدیده ها و فرآیندهای رخ داده در واحدها و نهادهای اقتصادی خاص (تحلیل اقتصاد خرد) استفاده کرد.

تجزیه و تحلیل اقتصادی برای شما امکان تشخیص ارزش آوری را فراهم می کند، تصمیم گیری در مورد پروژه پیشنهادی را تسهیل می کند و همچنین منطقی سازی فرآیندهای اقتصادی را در مقیاس کلان و خرد اقتصادی تسهیل می کند.

تجزیه و تحلیل اقتصادی یک روش علمی است که کل را به اجزاء تقسیم می کند. هدف از تجزیه و تحلیل، بررسی ساختار کل و شناخت مکانیسم اتصالات بین اجزاء است.

تحلیل فنی (technical analysis)

تحلیل فنی می تواند به عنوان ابزاری برای ارزیابی امکان سنجی اقتصادی پروژه یا سرمایه گذاری تجاری، به ویژه در زمینه بازارهای مالی استفاده شود. تکنیک‌های تحلیل فنی با هدف استفاده از این اطلاعات برای پیش‌بینی حرکت‌های آتی قیمت و تصمیم‌گیری سود دهی سرمایه‌گذاری است.

برای مثال، اگر تحلیل فنی یک سهم یا کالا حاکی از احتمال افزایش قیمت آن در آینده باشد، ممکن است سرمایه گذاری در آن سهام یا کالا از نظر اقتصادی امکان پذیر باشد. برعکس، اگر تحلیل فنی حاکی از احتمال کاهش قیمت باشد، ممکن است سرمایه گذاری در آن سهام یا کالا از نظر اقتصادی کمتر امکان پذیر باشد.

همچنین از ارزیابی امکان سنجی اقتصادی پروژه برای ارزیابی شرایط بازار فعلی و پیش بینی شده برای صنعت یا بخشی که پروژه یا سرمایه گذاری در آن فعالیت می کند، می توان استفاده نمود.

به عنوان مثال، اگر تحلیل فنی نشان دهد که یک صنعت یا بخش خاص احتمالاً در آینده رشد خواهد کرد، ممکن است راه اندازی یک پروژه یا سرمایه گذاری در آن صنعت یا بخش از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر تلقی شود.

مزایای طرح امکان سنجی اقتصادی چیست؟

  • افزایش اعتماد سرمایه گذاران
  • بهینه سازی منابع
  • شناسایی ریسک های بالقوه
  • تصمیم گیری آگاهانه درمورد پروژه

جمع بندی:

در مقاله امروز از تدبیر سینا درمورد امکان سنجی اقتصادی به عنوان یکی از مهم ترین انواع امکان سنجی جهت جلب رضایت سرمایه گذاران صحبت کردیم، اینکه عناصر مورد بررسی در این طرح امکان سنجی قابلیت ایجاد مزایایی همچون توانایی بهتر تصمیم گیری درمورد ارزشمندی اجرای پروژه، شناسایی عوامل خطر و بهینه سازی منابع ایجاد میکند، که کارفرمایان قبل از شروع پروژه و جهت جذب سرمایه می بایست آن را در دستور کار خود قرار دهند.

مشاوره امکان سنجی طرح اقتصادی:

شرکت نوآوری و فناوری تدبیر سینا با بهره گیری از متخصصان مالی و اقتصادی آماده خدمت رسانی در حوزه های امکان سنجی اقتصادی، فنی و… برای طرح های اقتصادی می‌باشد، در صورت تمایل به مشاوره با ما تماس حاصل فرمایید.

۳۲۹۰۵۲۹۴-۰۲۵