preloader

صفرتاصد اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه با کمک قانون جهش تولید دانش‌بنیان

اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه چیست؟

امروزه صنایع بزرگ با مشکلات متعددی روبه رو هستند به طوری که جنبه های مختلف کسب و کارشان را نظیر اقتصادی، فنی، هزینه کرد های مالیاتی و … را تحت تاثیر قرار میدهد، خوشبختانه در راستای رونق اقتصادی و افزایش تولیدات دانش بنیان، قوانین جهش تولید دانش بنیان و اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه تا حدی این چالش ها را حل کرده است.

 

قانون جهش تولید دانش بنیان چیست؟ (متن قانون جهش تولید دانش بنیان)

این قانون با هدف پیشبرد اقتصاد دانش بنیان و رفع نیاز های فناورانه صنایع بزرگ، شامل حمایت های گسترده ای نظیر اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه، سرمایه گذاری، تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه و… می باشد.

باتوجه به اهمیت اعتبارات مالیاتی مذکور در قانون جهش تولید دانش بنیان و توسعه تبادل فناوری در صنایع بزرگ، لازم است که مدیران صنایع، استارتاپ ها و اکوسیستم فناوری با آن آشنایی داشته باشند، به همین دلیل در ادامه یه شرح و توضیح آن می پردازیم.

قانون اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه جهش تولید دانش بنیان

با هدف جهت دهی حمایت های مالیاتی به سمت توسعه نوآوری و اقتصاد دانش بنیان بر اساس بند (ب) ماده (۱۱) قانون جهش تولید دانش بنیان شرکت های دارای فعالیتهای تحقیق و توسعه از اعتبار مالیاتی برخوردار می شوند.

به این صورت که معادل هزینه های انجام شده در پروژه های تحقیق و توسعه به عنوان اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی به شرکتهای دارای پروانه بهره برداری یا مجوز فعالیت از مراجع ذیربط اعطا شده و معادل آن از مالیات بر عملکرد مربوط به سال انجام هزینه مذکور یا سالهای بعد کسر می شود.

حال که با چشم انداز این قانون آشنا شدیم، درقسمت بعد به شاخصه های تحقیق و توسعه مورد هدف این قانون میپردازیم.

 

شاخصه های تایید پروژه تحقیق و توسعه

  • نظام مند؛ دارای برنامه و خروجی مشخص باشد
  • سطح فناوری محصول نهایی پروژه متوسط رو به بالا باشد
  • موضوع جدید در سطح صنعت مربوطه در کشور باشد
  • تسلط فنی در پایان پروژه رخ داده باشد

در ادامه انواع پروژه های تحقیق و توسعه را بررسی کرده و با شرایط تحت پوشش قرار گرفتن آن در این قانون آشنا می شویم، با ما همراه باشید.

انواع پروژه تحقیق و توسعه

  • تولید محصولات یا خدمات جدید : با توجه به افزایش روز افزون نیاز های بازار و رشد تکنولوژی، به منظور همگام سازی نیاز مشتری با خدمات یا محصولات خود، لازم است پژوهش هایی در زمینه تبادل فناوری انجام گیرد که در نهایت منجر به ایجاد خدمات یا محصولات جدید میگردد.

شرط تایید: توسعه تجربی محصول با هدف اکتساب دانش یا اثبات کارایی محصول

  • ارتقاء محصولات یا خدمات فعلی: گاهی محصول یا خدمت شما دیگر ارزش آوری گذشته را نداشته و ارائه آن به بازار با عدم استقبال و رکود آن منجر خواهد شد. در اینجا لازم است تا با ارزیابی مستمر خدمت یا محصول خود و آشنایی با فناوری های جدید اقدام به اصلاح محصول یا خدمت با تغییر فناوری گذشته خود نمایید.

شرط تایید: فراتر از فعالیتهای معمول و رایج توسعه ای شرکت و مستلزم مواجهه با ریسک فنی تغییر فناوری موجود و به کارگیری فناوری جدید

  • بهبود فرآیندهای تولید و عملیات: این نوع از پروژه های تحقیق و توسعه زمانی اتفاق می افتد که با کمک فناوری های جدید، بتوان فرآیند های موجود را اصلاح کرده و موجب کاهش هزینه و بهسازی تولید محصول یا خدمت شد.

شرط تایید: فراتر از فعالیتهای معمول و رایج توسعه ای شرکت و مستلزم مواجهه با ریسک فنی تغییر فناوری موجود و به کارگیری فناوری جدید

در ادامه نفسی با همدیگر تازه کرده و در آخر سرفصل های مورد تایید معافیت مالیاتی تحقیقو توسعه را بررسی میکنیم.

سرفصل های مورد تایید هزینه کرد اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه

  • تهیه و اجاره فضای کار اختصاصی تحقیق و توسعه

هزینه اجاره فضای تحقیق و توسعه با اولویت استقرار در زیست بوم نوآوری متناسب با پروژه تحقیق و توسعه

  • ماشین آلات و تجهیزات

معادل استهلاک سالیانه ماشین آلات و تجهیزات در صورتی که نصب و راه اندازی شده باشد.

  • نیروی انسانی

معادل حقوق و مزایای مندرج در لیست بیمه تامین اجتماعی برای نیروی انسانی مستقیم در پروژه های تحقیق و توسعه تا سقف حداکثر دستمزد مشمول کسر حق بیمه

  • مواد اولیه و قطعات مصرفی

مواد، اجزاء و قطعات به میزان متناسب برای تولید آزمایشی به تعداد محدود برای ساخت نمونه اولیه و به میزان به کار رفته برای ساخت واحد آزمایشی

  • تاییدیه ها و استانداردها

1- هزینه آزمونها و تست ها برای تحقیق و توسعه

2- استانداردهای ویژه و اختصاصی بر روی محصولات و خدمات مرتبط با پروژه مورد نظر

3- هزینه ثبت پتنت بین المللی

  • همکاری فناورانه

هزینه کرد قرارداد با شرکت های دانش بنیان و فناور، دانشگاهها و مراکز پژوهشی با تایید دبیرخانه و در چارچوب سرفصل های مورد تایید هزینه کرد در پروژه های تحقیق و توسعه

باتوجه به اهمیت و کارایی معافیت مالیاتی تحقیق و توسعه قانون جهش تولید دانش بنیان در به هم رسانی فناوری صنایع بزرگ و مانع زدایی از رشد اقتصاد دانش بنیان، شرکت دانش بنیان توسعه نوآوری و فناوری تدبیر سینا در همین راستا خدماتی نظیر چگونگی بهره‌مندی از معافیت مالیاتی تحقیق و توسعه، رفع نیاز های فناورانه صنایع بزرگ، سرمایه گذاری، تجاری سازی، برگزاری رویداد های تبادل فناوری، احصاء نیاز های تحقیق و توسعه صنایع، شبکه سازی و به همرسانی عرضه وتقاضا فناوری و نوآوری، ارزیابی دانش و توانمندی فنی شرکت های دانش بنیان واستارتاپ ها را به انجام میرساند. درصورتیکه نیاز به مشاوره دارید با ما تماس بگیرید.