preloader

مزایای ثبت شرکت دانش بنیان چیست؟ چرا دانش بنیان شویم؟

مزایای ثبت شرکت دانش بنیان

امروزه کلمه دانش بنیان در دنیای کسب و کار بسیار شنیده می شود، همه ی کارآفرینان از مزایای آن صحبت می‌کنند و به دنبال دانش بنیان شدن هستند! شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که مزایای ثبت شرکت دانش بنیان چیست؟ این مزایا به چه شرکت های دانش بنیانی تعلق دارد و چگونه می توان به آنها دست یافت؟ در مرحله اول باید با نحوه تاسیس شرکت دانش بنیان آشنا شوید. جهت آشنایی با مزایای ثبت شرکت دانش بنیان در این مقاله از تدبیر سینا قصد داریم درمورد مزایا و حمایت های شرکت های دانش بنیان صحبت کنیم، با ما همراه باشید.

مزایای ثبت شرکت دانش بنیان چیست؟

معافیت ها و حمایت های مالیاتی

1. اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه

مالیات شاید یکی از دغدغه کسب وکار ها باشد اما با استفاده از مزایای ثبت شرکت دانش بنیان می توانید تا حدودی بر این دغدغه غلبه کنید.

براساس بند (ب) ماده (11) قانون جهش تولید دانش‌بنیان شرکت‌های دارای فعالیت‌های تحقیق و توسعه از اعتبار مالیاتی برخوردار می‌شوند.

به این نحو که معادل هزینه‌های انجام شده در پروژه‌های تحقیق و توسعه به عنوان اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی به شرکت‌های دارای پروانه بهره‌برداری یا مجوز فعالیت از مراجع ذی‌ربط اعطا می‌شود و معادل آن از مالیات بر عملکرد مربوط به سال انجام هزینه مذکور یا سال‌های بعد کسر می‌شود.

2. اعتبار مالیاتی سرمایه گذاری در شرکت‌های دانش بنیان و فناور

با هدف حمایت از تعمیق فناوری و استفاده حداکثری از توان شرکت‌های دانش بنیان، موارد زیر به عنوان اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی به شرکت‌ها و مؤسسات متقاضی اعطاء شده و به همین میزان از مالیات قطعیشده سال تخصیص سرمایه مذکور یا سال‌های بعد کسر می‌شود.

الف)حداکثر سی درصد (۳۰%) سرمایه‌گذاری مستقیم شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران و یا بازار اول و یا دوم فرابورس ایران و یا شرکت‌های دارای سرمایه ثبتی به میزان حداقل یک سی ام سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی، در شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان و فناور

ب) سرمایه‌گذاری غیرمستقیم شرکت های مذکور در تأسیس یا افزایش سرمایه صندوق های پژوهش و فناوری مسئول نظارت بر اجرای این بند و تعیین مصادیق سرمایه‌گذاری و توسعه سازوکارهای متناسب با زیست‌بوم نوآوری، شورای راهبری فناوری ها و تولیدات دانش بنیان می باشد.

3. معافیت فروش محصولات دانش بنیان سطح 1

مطابق ماده ۳ قانون حمایت از شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات، درآمد ناشی از فروش کالاها و خدمات دانش بنیان سطح 1، مشمول معافیت مالیاتی می باشند.

که این معافیت یکی از مزایای مهم ثبت شرکت دانش بنیان برای شرکت های تازه تاسیس است.

معافیت از عوارض، حقوق گمرکی و سود بازرگانی

شرکت های دانش بنیان با فرآیند تبادل فناوری نیازمند کالا ها و دستگاه های مورد نیاز خود هستند که برای همه شرکت ها با عوارض و حقوق گمرکی همراه است اما در ادامه به مزایای ثبت شرکت دانش بنیان در استفاده از معافیت عوارض و… می پردازیم.

1. شرکت‌های دانش‌بنیان از پرداخت هرگونه عوارض صادراتی برای صادرات کالاها و خدمات دانش‌بنیان خود معاف هستند.

2. شرکت‌های دانش‌بنیان می توانند برای واردات کالاهای غیرتجاری خود، در راستای انجام فعالیت های دانش‌بنیان خود، می‌توانند از معافیت حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض برخوردار شوند.

3. معافیتهای گمرکی مندرج در قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان، شامل قانون مالیات بر ارزش افزوده و هزینه‌های انجام خدمات و تشریفات گمرکی (موضوع بند ل ماده یک قانون امور گمرکی) نمی‌باشد.

4. تشخیص عدم ساخت داخل برای ماشین آلات خط تولید مورد نظر، برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌باشد. معافیت‌های مربوط به واردات ماشین آلات خط تولید، شامل قطعات یدکی و ابزارآلات نمی باشد.

5. استفاده از معافیت‌های حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض گمرکی برای واردات ماشین آلات خط تولید باید برای تولید کالای دانش‌بنیان باشد وکاربری «ماشین آلات، تجهیزات، مواد اولیه، کالاها و قطعات» وارداتی باید در راستای تولید کالاها و خدمات دانش‌بنیان تأیید شده، قرار داشته باشد.

6. نمایندگی شرکت‌های خارجی و شرکت‌های وارد کننده کالاهای دانش‌بنیان که به امر تجارت می‌پردازند، از شمول این معافیتها خارج هستند.

7. شرکت دانش بنیان موظف است «ماشین آلات خط تولید» وارداتی را صرفا در محل کارگاه یا کارخانه خود که به اطلاع دبیرخانه کارگروه رسیده است، نصب و تا 10 سال از جابجایی، انتقال یا واگذاری آن به غیر، خودداری نماید؛ در غیر این صورت براساس ماده 120 قانون امور گمرکی، مستلزم پرداخت وجوه متعلقه شامل حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض معاف شده خواهد بود.

مزایای ثبت انواع شرکت دانش بنیان

ارائه تسهیلات به شرکت های دانش بنیان

یکی دیگر از مزایای ثبت شرکت دانش بنیان بهره مندی از تسهیلات با سود کمتر می باشد که در ادامه به آن می پردازیم.

1. اعطای تسهیلات به شرکت های دانش بنیان از محل صندوق توسعه ملی

براساس توافق با سازمان برنامه و بودجه کشور، به شرکت های دانش بنیان تسهیلاتی در قالب طرح و سرمایه در گردش در حوزه های صنعت و معدن، صنایع تبدیلی و تکمیلی و آب و کشاورزی به صورت تلفیقی از منابع داخلی بانک های عامل و صندوق توسعه ملی اعطا می شود.

هم چنین نرخ سود این تسهیلات در حوزه آب و کشاورزی 14 درصد، در حوزه صنعت و معدن و صنایع تبدیلی و تکمیلی 15 درصد است. دوره بازپرداخت تسهیلات فوق برای سرمایه در گردش یک سال و برای طرح 7 سال است.

2. تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی

یکی از خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی اعطای تسهیلات در حوزه های سرمایه در گردش، نمونه سازی، تولید قبل از صنعتی و.. می باشد.

حمایت از ورود شرکت‌ها به بورس

معاونت علمی و فناوری 50 درصد از هزینه‌های ابتدایی پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان که وارد بازار شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس شوند را پرداخت می‌نماید.

بیمه مسئولیت کالاهای دانش‌بنیان

بسیاری از کالاهای دانش بنیان مبتنی بر نوآوری ها و اختراعات جدید یا نمونه ای داخلی از فناوری های روز بین المللی هستند. لذا خریداران چنین کالاهایی، با توجه به عدم آشنایی با این کالاها یا توان تولید کننده جدید برای تولید کالاهای ایمن و با کیفیت، با عدم اطمینان بالایی روبرو هستند.

بیمه مسئولیت (تضمین کیفیت) کالا راه کار مناسبی برای ارائه اعتماد به مشتریان در این خصوص خواهد بود. در همین راستا مرکز شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری، در صدد است با ارائه تسهیلات حمایتی از خرید بیمه نامه های مسئولیت کالا تلقی درستی از آن در میان شرکت ها شکل داده و تهیه بیمه نامه مسئولیت کالا را به یکی از رویه های جاری در کلیه شرکت ها ارتقا دهد.

در این برنامه 50 درصد از هزینه خرید بیمه نامه مسئولیت کالای دانش بنیان تا سقف 30 میلیون تومان در سال حمایت می شود.

جمع بندی

مزایای ثبت شرکت دانش بنیان انواع زیادی از حمایت ها را شامل می شود که مطرح نمودن آن خارج از حوصله شما عزیزان است، بنابراین فقط موارد مهم آن را برای شما ذکر کردیم. جهت آشنایی بیشتر با حمایت ها و مشاوره با کارشناسان خبره حوزه دانش بنیان کافیست با ما تماس حاصل فرمایید تا مطابق با وضعیت شرکت خود از حمایت های لازم بهره مند شوید.