preloader

انواع شرکت های دانش بنیان کدام است؟

 

امروزه مزایای شرکت های دانش بنیان بر کسی پوشیده نیست، به طوری که همه کسب وکار ها به دنبال دانش بنیان شدن و کسب حمایت‌های زیر مجموعه آن می‌باشند، تاسیس شرکت دانش بنیان علاوه بر مزایای حمایتی موجب رونق کسب وکار شما نیز می‌گردد، چرا که مردم بهتر به شما اعتماد می‌کنند و با دریافت مشاوره های لازم حمایتی، می توانید رضایت بیشتری برای مشتریان خود فراهم کنید، کسب وکار دانش بنیان انواعی دارد و حمایت های صورت گرفته نیز براساس انواع شرکت دانش بنیان انجام میگردد، به همین دلیل در این مقاله از تدبیر سینا قصد داریم تا انواع شرکت های دانش بنیان را با همدیگر بررسی کرده و براساس اینکه شرکت ما در کدام یک از انواع شرکت دانش بنیان است، حمایت های لازم را پیدا کنیم، با ما همراه باشید.

معیار های انواع شرکت دانش بنیان چیست؟

شرکت های دانش بنیان براساس سه معیار سطح فناوری، مرحله تولید و طراحی مبتنی بر تحقیق و توسعه در انواع مختلفی قرار می گیرند که در ادامه با همدیگر بررسی میکینم.

1. سطح فناوری

کالا و خدمات تولیدی شما باید در حوزه فناوری سطح بالا یا متوسط رو به بالا باشد، به این معنا که دانش فنی محصول یا نمونه آزمایشگاهی شما در حدی باشد که به دلیل پیچیدگی فنی به راحتی قابل کپی نباشد و شرکت های دیگر قادر نباشند به راحتی با دستیابی به آن به رقیب شما در بازار تبدیل شوند.

همچنین برای دستیابی به دانش فنی آن نیازمند تحقیق و توسعه، توسط تیم خبره باشد و محصول یا خدمت شما دارای کارکرد پیچیده و مخصوص باشد.

باتوجه به توضیحات، محصول یا خدمتی که دارای پیچیدگی فنی بالا و ارزش افزوده بالا باشد در سطح 1 کالا و خدمات دانش بنیان قرار میگیرد و به این ترتیب کالا ها و خدماتی که دارای پیچیدگی و ارزش افزوده کمتری نسبت به سطح 1 می باشند در سطح 2 قرار میگیرند.

باید توجه داشته باشید که محصولات و خدمات سطح 2 مشمول معافیت مالیاتی نخواهند شد.

2. مرحله تولید

کالاها و خدماتی که به عنوان محصول شرکت شما معرفی می شوند می بایست در مرحله تولید باشند و یا نمونه آزمایشگاهی با ویژگی بررسی فنی وجود داشته باشد، اگر هم خدمت خاصی ارائه می‌کنید باید اسناد فروش آن در دسترس باشد.

3. طراحی تحقیق و توسعه

طراحی تحقیق و توسعه شرکت متقاضی باید در حداقل یکی از موارد زیر صورت گرفته باشد که در ادامه با همدیگر بررسی میکنیم.

1-3 طراحی زیر سیستم اصلی کالا یا خدمت

طراحی زیرسیستم اصلی به این معناست که محصول یا خدمت شما علاوه برداشتن معیار های سطح فناوری میبایست دارای بخش هایی باشد که حداقل30 درصد از قیمت فروش ناشی از این بخش ها باشد.

2-3 طراحی یکپارچه سازی کالا و خدمت

  • یکپارچه سازی براساس طراحی داخلی یا مهندسی معکوس
  • انتقال فناوری از طریق خرید تجهیزات یا لیسانس و..، و تغییرات اساسی برروی آن
  • توجه داشته باشید که مونتاژکاری و تغییرات جزئی در انتقال فناوری مورد تایید این بخش نیست.

3-3 طراحی فرآیند تولید محصول یا خدمت

این بخش بستگی به میزان پیچیدگی این فرآیند دارد.

انواع شرکت دانش بنیان کدامند؟

انواع شرکت دانش بنیان کدام است؟

1. شرکت دانش بنیان نوپا

در نوع اول از انواع شرکت دانش بنیان، شرکت های بدون اظهارنامه مالیاتی در سال گذشته و درآمد عملیاتی کمتر از 50 میلیارد ریال، درصورت ارائه حداقل محصول آزمایشگاهی که دارای معیار های انواع شرکت دانش بنیان باشد، به عنوان نوپا تلقی می گردند.

توجه داشته باشید درصورتی که نمونه محصول آزمایشگاهی وجود نداشته باشد اما هزینه کرد جدی برای تحقیق و توسعه محصول و تیم تحقیق و توسعه جدی مرتبط با محصول وجود داشته باشد و شرکت سابقه اخذ گرنت علمی و فناوری داشته باشد، به صورت مشروط می توانند در دسته نوپا قرار بگیرند.

2. شرکت دانش بنیان نوآور

در نوع دوم از انواع شرکت دانش بنیان درصورتیکه شرکت دارای درآمد عملیاتی بیش از 50 میلیارد ریال در آخرین اظهارنامه مالیاتی باشد و دارای حداقل یک محصول یا خدمت دانش بنیان با معیار های انواع شرکت دانش بنیان باشد.

همچنین سهم فروش کالا ها و خدمات دانش بنیان باید کمتر از 50 درصد سهم کل فروش باشد، چنین شرکتی، شرکت دانش بنیان نوآور محسوب میگردد.

شرکت نوآور باید سالانه گزارش پیشرفت و رشد خود را برای دبیرخانه کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت هاو موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرا، ارسال نموده و تایید آنها را بگیرد.

3. شرکت دانش بنیان فناور

در نوع سوم از انواع شرکت دانش بنیان درصورتیکه شرکت دارای درآمد عملیاتی بیش از 50 میلیارد ریال در آخرین اظهارنامه مالیاتی باشد و دارای حداقل یک محصول یا خدمت دانش بنیان با معیار های انواع شرکت دانش بنیان باشد.

همچنین سهم فروش کالا و خدمات دانش بنیان بیش از 50 درصد کل فروش بوده و حداقل دارای 10 نیروی بیمه تمام وقت باشد، از نوع شرکت دانش بنیان فناور می‌باشد.

در این نوع از انواع شرکت دانش بنیان نیز همانند نوآور می بایست گزارش پیشرفت و رشد سالانه خود را برای تمدید دانش بنیانی به تایید کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت هاو موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرا برسانید.

موانع دانش بنیان شدن و دانش بنیان ماندن چیست؟

1. شرکت ها و موسسات دولتی درصورتیکه بیش از 50 درصد این شرکت ها متعلق به دولت باشد، نمی توانند دانش بنیان شوند.

2. درصورتیکه اهداف برنامه رشد مصوب کارگروه در شرکت های دانش بنیان محقق نشوند، دبیرخانه میتواند محصول شرکت مذکور را از فهرست دانش بنیان خارج کند.

3. درصورتی که شرکت دانش بنیانی به دنبال استفاده از حمایت ها جهت تولید محصول جدید باشد، می بایست برای به دست آوردن حمایت ها، محصول مورد نظر جداگانه بررسی شود.

4. شرکت های نوپا پس از گذشت حداکثر 5 سال باید معیار های لازم را کسب نموده تا به شرکت دانش بنیان نوآور یا فناور تبدیل شوند.

5. تاییدیه دانش بنیان ماندن شرکت های دانش بنیان نوآور و فناور هر سه سال یکبار ارزیابی شده و تمدید می شود.

مشاوره دانش بنیان شدن

شرکت دانش بنیان نوآوری و فناوری تدبیر سینا با دارابودن متخصصان با تجربه آماده خدمت رسانی در جهت تسهیل فرآیند شرکت ها و استارتاپ ها می باشد، در صورت تمایل با تماس حاصل فرمایید.

021۹۱۶۹۳۵۴۵