کاهش هزینه جذب مشتری برای کسب و کارهای کوچک

کاهش هزینه جذب مشتری برای کسب و کارهای کوچک یکی از گام‌های اساسی برای موفقیت این نوع کسب و کارها محسوب می‌شود.

هزینه جذب مشتری برای مشاغل کوچک بسیار سنگین است و از طرفی کاهش این هزینه بسیار سخت و دشوار است.

تنها با کاهش هزینه جذب مشتری می‌توانید قدمی رو به جلو در مسیر پیشرفت خود بردارید.

اگر هزینه جذب مشتری از ارزشی که برای شما می‌آورد بیشتر باشد، باعث شکست کسب و کار می‌شود.

قبل از هر کاری مشخص کنید جذب مشتری جدید برای کسب و کارتان نیاز است یا حفظ مشتری‌های قدیمی؟

وقتی که شما یک دید کلی نسبت به هزینه‌های جذب مشتری پیدا می‌کنید، آنگاه می‌توانید استراتژی‌های کاهش آن را به‌کار ببرید.

هزینه جذب مشتری (CAC) و دلایل اهمیت آن؟

هزینه جذب مشتری یعنی میزان تقریبی هزینه‌ای که باید انجام شود تا مشتری‌های جدید جذب شوند.

پولی که برای تبدیل بازدیدکننده به مشتریانی که مایل به خرید محصول یا خدمات شما هستند هزینه می‌شود را هزینه جذب مشتری گویند.

از آن‌جا که روش‌های متفاوتی برای جذب مشتری وجود دارد طبیعتاً هزینه‌های آن‌ها نیز با هم متفاوت خواهد بود.

این هزینه شامل تمامی امکانات و ابزارهایی است که استفاده می‌کنید نظیر: بازاریاب‌ها، تبلیغات، فروشندگان و …

هزینه جذب مشتری از آن جهت مهم است که به شما نشان می‌دهد که مشتری‌هایتان چقدر ارزش دارند.

روش بهینه‌سازی جذب مشتری

۱- تمرکز بر شخصیت خریدار

تمرکز بر شخصیت خریدار یعنی شناسایی کامل مشتریان.

این کار باعث می‌شود شما بتوانید از نشانه‌های بازار، استفاده کنید.

همچنین سعی کنید بر روی اهدافی با دسترسی راحت تمرکز کنید زیرا این کار باعث کاهش هزینه‌های جذب مشتری می‌شود.

به‌عنوان مثال: تبلیغات آنلاین می‌تواند راه‌کار ماسب‌تری در مقابل تبلیغات تلویزیونی باشد.

یک وب سایت مناسب بهترین وسیله است تا به مشتریان خود نشان دهید که به آن‌ها اهمیت می‌دهید.

بهتر است با متخصصان طراحی سایت و سئو همکاری کنید.

۲- افزایش نرخ تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل

افرادی که از سایت شما بازدید، ایمیل شما را دریافت، و به شرکت شما مراجعه می‌کنند و … مشتریان بالقوه‌ی شما محسوب می‌شوند.

می‌توانید گروه متخصصی به کار بگیرید تا میزان نرخ تبدیل فعلی خود را اندازه بگیرید و با آنالیز داده‌ها آن را بهبود دهید.

یکی از راه‌های آنالیز نرخ تبدیل، A/B است.

به این صورت که مشتریان بالقوه را مجدداً مورد آزمایش قرار می‌دهید و توجه‌شان را با استفاده از ایمیل جلب می‌کنید.

همکاری با شرکت‌های بازاریابی الکترونیک معتبر، می‌تواند در راستای افزایش نرخ تبدیل نتیجه‌بخش باشد.

۳- استفاده از شبکه‌های اجتماعی

می‌توان به صورت رایگان از شبکه‌های اجتماعی استفاده کرد.

استفاده از شبکه‌های مجازی راه‌کاری بسیار مناسب برای بهینه‌سازی هزینه‌های جلب مشتری محسوب می‌شود.

به این صورت که شما کافی است با گذاشتن مطلب، پست، و صحبت درباره محصول خود، کسب کار خودتان را معرفی کنید.

اکثر فعالان عرصه تجارت، استفاده از فضای مجازی را به‌عنوان آخرین راه برای کاهش هزینه‌های جلب مشتری می‌دانند.

۴- استفاده از اتوماسیون

با استفاده از اتوماسیون می‌توانید به کارها سرعت بخشیده و همه فرآیندها را کارآمدتر کنید.

یکی از راه‌های استفاده از اتوماسیون، ایجاد یک ایمیل استقبال و ارسال آن برای کسانی است که از صفحه شما بازدید یا ثبت‌نام می‌کنند.

استفاده از اتوماسیون تجزیه و تحلیل و گزارش‌دهی، بازاریابی ایمیلی، و … را بهبود می‌بخشد.

با این کار حتی می‌توانید از مشتریان خود تشکر کنید یا تخفیفات خودتان را به آن‌ها اطلاع دهید.

اتوماسیون معمولاً بسیار سریع و آسان است و به شما امکان می دهد مقدار زیادی از پول و زمان خود را ذخیره کنید.

نکاتی در خصوص هزینه‌های جذب مشتری

حتی اگر محصول شما فوق‌العاده هم باشد، فقط زمانی که مشتریان در خصوص محصول شما اطلاعات کافی داشته باشند به موفقیت خواهید رسید.

برای جذب مشتری تکنیک‌های زیادی وجود دارد که ما در این مطلب تنها به برخی از آن‌ها اشاره کردیم.

منبع: under30ceo.com