نیاز استارت‌آپ‌ها به حضور در شبکه‌های اجتماعی

پاسخ‌گویی به علت نیاز استارت‌آپ‌ها به حضور در شبکه‌های اجتماعی، راه‌گشای بسیاری از سوالات پیش روی این کسب و کارها خواهد بود.

اصلی‌ترین نقطه قوت شبکه‌های اجتماعی، حضور گسترده مردم در آن است.

بیش از یک سوم از جمعیت جهان برای ارتباط از این بستر استفاده می‌کنند و این آمار روز به روز در حال افزایش است که این زمینه ای را برای تجاری‌سازی و گسترش شرکت‌ها را فراهم می‌کند.

در این مطلب به علت نیاز استارت‌آپ‌ها به حضور در شبکه‌های اجتماعی با جزئیات خواهیم پرداخت و نکاتی کلیدی در این خصوص به شما ارائه خواهد شد.

این مقاله می‌تواند برای شما مفید باشد:
کاهش هزینه جذب مشتری برای کسب و کارهای کوچک

اهمیت شبکه‌های اجتماعی برای استارتاپ‌ها

شبکه‌های اجتماعی می‌توانند نیازهای هر نوع کسب‌وکاری را برآورده کنند.

اما این امر مخصوصاً برای شرکت‌های کوچک کاربرد دارد.

با کمک این فضا، مشاغل نوپا می‌توانند با مشتریان بالقوه ارتباط برقرار کنند و محصولات یا خدمات خود را به آن‌ها بفروشند.

فارغ از زمینه فعالیت و حیطه کاری شما، شبکه‌های مجازی امتیازاتی را به شما ارائه می‌دهند که اگر بتوانید بازاریابی هوشمندانه‌ای انجام دهید، احتمال شکست به شدت پایین میاید.

سه مزیت عمده‌ای که استارتاپ‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند

برند خود را برای همه پرزنت کنید

مردم ترجیح می‌دهند محصولی را خریداری کنند که برند آن را می‌شناسند و به آن اعتماد دارند.

در مورد ایجاد آگاهی، نحوه ارائه خیلی مهم است. اگر بتوانید محتوای جذاب ایجاد کنید، یک قدم از رقیبان خود پیش افتاده‌اید.

مردم شیفته محتواها هستند و شما می‌توانید با تولید محتوای خیره‌کننده از این ویژگی نهایت بهره را ببرید.

سعی کنید از محتواهای ویدئویی، تصاویر و متن استفاده کنید. اما نکته حائز اهمیت آن است که کیفیت را فدای کمیت نکنید!

وجه تمایز بازاریابان مطرح و سایر مردم، در کیفیت و نگرش تولید محتوای آن‌هاست.

مورد بعدی که باعث افزایش سرعت شما در این امر می‌شود، استراتژی نحوه آشنایی است.

ابتدا شما باید بفهمید که مخاطبان شما به چه چیزهایی علاقه دارند؟ چه چیزی می‌تواند آن‌ها را ترغیب کند تا بر روی تبلیغ شما متمرکز شوند؟

اگر بتوانید به این سوالات پاسخ دهید، مسیر تولید محتوای خود را هموار کرده‌اید.

تبلیغات را از اهداف خود قرار دهید

یک نکته مهم در بازاریابی در سطح مجازی، تبلیغات است.

تبلیغات می‌توانند شما را به اهداف افزایش خرید و درآمد نزدیک‌تر کنند.

فعالیت در شبکه‌های مجازی مهم است ولی چیزی که برگ برنده شماست، تبلیغات است.

محبوب‌ترین و پرکاربردترین پلتفرم برای مشاغل در سطح جهانی، فیس‌بوک (facebook) است زیرا به شما این امکان را می‌دهد که مخاطبان خودتان را بر اساس سن، جنسیت، تحصیلات، مکان و … تقسیم‌بندی کنید و بدین شکل تبلیغات مخصوص به هر کدام را ارائه دهید.

گزینه‌ی جایگزین فیسبوک در ایران اینستاگرام است.

برخی از این پلتفرم‌ها عبارتند از:

لینکدین (LinkedIn)

توییتر (Twitter)

مدیوم (Medium)

با مخاطبان خود، ارتباط برقرار کنید

تمام افراد موفق در امر کارآفرینی و کسب و کار بر این امر اتفاق نظر دارند که، روابط خوب با مشتری بسیار مهم است.

هرچه رابطه بهتری با مشتریان خود داشته باشید ، آن‌ها مدت بیشتری به برند شما پایبند بوده و محصولات شما را انتخاب می‌کنند.

این ممکن است آسان به نظر برسد، اما تلاش و روند زیادی برای جلب رضایت مشتری انجام می‌شود.

میلیون‌ها شرکت تجاری وجود دارد که فضای مجازی را به‌عنوان بستر تبلیغاتی خود انتخاب می‌کنند و شما باید برای آن‌که بتوانید از آن‌ها پیشی بگیرید، یک برنامه دقیق داشته باشید.

در ادامه مواردی بیان می‌شود که در این امر شما را کمک خواهد کرد:

گوش شنوا و چشم بینا داشته باشید

عجله نکنید و قبل از ارسال تبلیغات و محتوای خود، به نظراتی که راجع به برند شما هست، گوش بدهید.

برای این کار می‌توانید از نرم‌افزارهای مدیریت بازاریابی‌های مجازی مانند Hubspot, Budder, Sprout Social و… استفاده کنید.

این نرم‌افزارها به شما کمک می‌کنند تا نقطه نظرات ۶۵۰ میلیون نفر را به‌طور همزمان فیلتر کنید و بشنوید.

آن‌چه مردم در مورد نام تجاری شما و محصولات یا خدمات شما می‌گویند مطالعه کنید.

شما می‌توانید همین کار را برای رقبای خود انجام دهید.

موضوعاتی که دغدغه عموم مردم است را شناسایی کنید، تحلیل کنید و از آن‌ها در تبلیغات خودتان استفاده کنید.

دست به کار شوید

وقتی که دیدگاه مردم را نسبت به خودتان فهمیدید، می‌توانید یک برنامه منظم و کارآمد برای تبلیغات خود بنویسید.

با مشتریان هم کلام شوید

برای جواب به سوالات مشتریان وقت بگذارید.

این کار در راستای افزایش اعتماد و حفظ رابطه طولانی مدت ضروری است.

برای این کار می‌توانید یک شخص را موظف به انجام این امر کنید.

مشخص کردن وظایف هر شخص و سازماندهی می‌تواند در زمان شما صرفه‌جویی کند.

درباره محصول خود و عوامل پشت صحنه صحبت کنید

وقتی از پشت صحنه برند خودتان پرده‌برداری می‌کنید، در واقع باعث می‌شوید که اعتماد مردم به محصول شما بیشتر شود.

کلام آخر:

هر چیزی که شما برای گسترش کسب و کار خودتان نیاز دارید، در بطن شبکه‌های مجازی پیدا می‌کنید.

اگر تا الان از شبکه‌های مجازی استفاده نکردید، همین الان دست به کار شوید و با بهره‌گیری از ابزارهای آن، آوازه کسب و کار خودتان رو به گوش همه برسانید.