مطالعه امکانسنجی، تحلیلی است که عوامل اقتصادی، فنی، حقوقی، و … پروژه را در نظر میگیرد تا احتمال موفقیتآمیز بودن پروژه را مشخص کند.
اینکه آیا یک پروژه امکانپذیر است یا خیر، به عوامل مختلفی نظیر هزینه و بازده سرمایهگذاری پروژه بستگی دارد.
با این حال، یک مطالعه امکانسنجی فقط برای پروژههایی که به دنبال اندازهگیری و پیشبینی سود مالی هستند استفاده نمیشود.
به عبارت دیگر، ممکن است بسته به صنعت و هدف پروژه، معنای متفاوتی داشته باشد.
یک مطالعه امکانسنجی میتواند به تعیین اینکه آیا یک بیمارستان میتواند با کمکهای مالی و سرمایهگذاری مرکز جدید سرطان ایجاد کند یا خیر، کمک کند.
نکات کلیدی
مطالعه امکانسنجی، ارزیابی عملی بودن یک طرح یا پروژه پیشنهادی است.
یک مطالعه امکانسنجی، قابلیت زنده ماندن یک پروژه را مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهد تا مشخص شود که آیا احتمال موفقیت پروژه یا پروژه وجود دارد یا خیر.
این مطالعه همچنین برای شناسایی مسائل و مشکلات احتمالی ناشی از پیگیری پروژه طراحی شده است.
نکته مهم: همیشه یک برنامه جایگزین داشته باشید تا در صورت شکست نقشه اولیه بتوانید از آن استفاده کنید.
هدف از امکانسنجی، استراتژیهای بازاریابی است که میتواند سرمایهگذاران را متقاعد کند که سرمایهگذاری در یک پروژه انتخاب عاقلانهای است.
خلاصه اجرایی: جزئیات پروژه، محصول، خدمات، طرح یا مشاغل
ملاحظات تکنولوژی: به چه میزان تکنولوژی نیاز دارد؟ آیا به آن دسترسی دارید؟ اگر نه، آیا میتوانید آن را دریافت کنید؟ هزینه آن چقدر خواهد بود؟
بازار موجود: بازارهای محلی و گستردهتر را برای محصول، خدمات، طرح یا تجارت بررسی کنید.
استراتژی بازاریابی
نیروی انسانی مورد نیاز (شامل نمودار سازمانی)
منابع مالی پروژه
یک مطالعه امکانسنجی طراحی شده است تا با تعین اینکه آیا پروژه یا طرح عملی و قابل اجرا است یا خیر، به پروژه یا ایده ارائه شده پاسخ دهد.
یک مطالعه امکانسنجی میتواند نقاط قوت و ضعف طرح پیشنهادی را مشخص کند.
به طور کلی، یک مطالعه امکانسنجی باید شامل منابع و فناوری مورد نیاز و بازگشت سرمایه از پروژه باشد.
بهعنوان مثال، فرض کنید یک بیمارستان بزرگ در شهر به دنبال گسترش محوطه دانشگاه خود با افزودن یک ساختمان است.
مدیران پروژه و مدیران بیمارستان یک مطالعه امکانسنجی برای تعیین هزینه پروژه شامل نیروی کار و مصالح ساختمانی ساختمان انجام میدهند.
این مطالعه شامل تجزیه و تحلیل نیاز احتمالی، تعداد مورد انتظار بیماران، درآمدهای پیشبینی شده و هزینههای عملیاتی مانند کارکنان، پزشکان و پرستاران بود.
مدیران پروژه نحوه تأمین مالی پروژه را از طریق ترکیبی از تأمین مالی از موسسات مالی محلی و کمکهای سرمایهگذاران ثروتمند بررسی کردند.
ریسک احتمالی پروژه همراه با افکار عمومی و علاقه جامعه مورد توجه قرار گرفت.
بازده سرمایهگذاری محاسبه و مشخص شد که درآمد بیش از هزینههای پیشبینی شده است، که باعث شد مدیران این پروژه را تأیید کنند.
گزارش مطالعه امکانسنجی باید شامل تجزیه و تحلیل اولیه پروژه، درآمدهای مورد انتظار، بررسی بازار، شرح محصول، استراتژی بازاریابی، و … باشد.
این گزارش همچنین باید شامل طرح سازمانی پروژه، جدول زمانی و پیشبینی نتایج مالی باشد.
فنی: تکنولوژی، سختافزار و نیروی کار مورد نیاز.
مالی: بازگشت سرمایه و میزان بودجه مورد نیاز برای پرداخت پروژه، شامل منابع سرمایه، مانند یک موسسه مالی یا سرمایهگذاران.
بازار: تحلیلی برای بازار محصول یا خدمات، صنعت، رقابت، تقاضای مصرفکننده، پیشبینی فروش و پیشبینیهای رشد
سازمانی: طرحی کلی از تجارت و ساختار حقوقی، و همچنین تحلیل تیم مدیریتی که شامل اندازهگیری شایستگی، مانند مهارتها و تجربه مورد نیاز باشد.
کلام آخر
مطالعات امکانسنجی به مدیران پروژه کمک میکند تا با شناسایی عواملی که میتواند منجر به موفقیت آن شود، قابلیت اجرای یک پروژه را تعیین کنند.
این مطالعه همچنین بازده بالقوه سرمایهگذاری و هرگونه خطری برای موفقیت این سرمایهگذاری را نشان میدهد.
همیشه قبل از انجام یک پروژه و یا شروع یک فرآیند، مطالعه امکانسنجی را در دستور کار قرار دهید.