کسبوکارها برای مدیریت فرایندهای خود نیاز به ابزارهایی دارند که یکی از آنها بوم مدل کسب و کار است.
طراحی این بوم برای رشد و پیشرفت یک کسب و کار بسیار مهم بوده و با آن میتوانید عوامل موثر در کسب و کارتان را کنترل و مدیریت کنید.
در این مقاله سعی شده است ساده ترین اما مهمترین اقسام مدل کسب و کار که بنیانگذاران شرکتها برای راهاندازی استارتاپهای خود نیاز به داشتن آن دارند را مطرح کنیم.
با ما همراه باشید…
مطالب زیر می تواند برای شما مفید باشد:
از ۹ بخش اصلی تشکیل شده که هر کدام از این قسمتها، ویژگی و عناصری را توصیف کرده و فعالیتهایی عوامل کسب و کار باید انجام دهند را مشخص میکند.
میدانیم که خدمات شرکتهای مختلف یکسان نیست، مثلا ارتباط با مشتری و منابع مالی شرکتها متفاوت بوده و به همین دلیل نمیتوان برای هر نوع کسب و کار یک بوم یکسان طراحی کرد.
با استفاده از یک بوم کسب و کار میتوانید عوامل اساسی را برای پیشرفت کار خود مشخص کنید.
اگر خودتان سرمایهگذار کسب و کارتان نباشید با ایجاد یک بوم کسبوکار میتوانید نظر سرمایه داران را به خود جذب کرده و آنها را به سوی شرکت خود بکشانید.
با اینکار قادر خواهید بود برای مشتریان شفافسازی کنید که چگونه کار میکنید.
همانطور که میدانید برای سرمایهگذاران بسیار مهم است که از سرمایهی خودشان سود کنند.
شما این فرصت را دارید تا از طریق ایجاد یک بوم کسبوکار مناسب، این موضوع را به آنها ثابت کنید.
همچنین با ایجاد بیزینس مدل و بوم کسبوکار میتوانید روی تمام عناصر شرکت کنترل داشته و آنها را به دقت بسنجید.
اجزای بوم مدل کسبوکار معمولا دارای ۹ قسمت است که در سه بخش اصلی: برای مشتری، برای کسبوکار و ارزشآفرینی تقسیم میشوند:
بازار هدف یا مشتریان (Customer Segments)
ارزش پیشنهادی (Value Proposition)
کانالهای توزیع (راه های ارتباط با مشتریان) (Channels)
تعامل با مشتری (Customer Relationships)
جریانهای درآمدی (Revenue Streams)
شرکای تجاری کسبوکار (Partners)
منابع کلیدی (Resources)
ساختار هزینه (Cost Structure)
فعالیتهای اصلی (Activities)
کلام آخر
برای به ثمر نشاندن ایدههای بزرگ یا راهاندازی یک کسب و کار نیاز به یک نقشه راهنما و یک برنامهی جامع دارید تا بتوانید راه پر مشکل به ثمر نشستن کسب و کار را طی کنید.
برای شروع کسب و کار باید همه جوانب را سنجیده تا بتوانید در کارتان پیشرفت کنید.
مثلا در اول راه بهتر است شرکا و نوع مشتریان خود را تعیین کنید تا بتوانید برای به دست آوردن رضایت آنها برنامه ریزی کنید.
در پایان از این که این مطلب را در تدبیر سینا مطالعه کردید بسیار متشکریم.
امیدواریم توانسته باشیم تا حد امکان در مسیر بهبود کارآمدی به شما عزیزان کمک کرده باشیم.